De meeste ondernemers maken bij de start van hun bedrijf een begroting, waarin ze de verwachte inkomsten en uitgaven opnemen. Dit is vaak een onderdeel van je ondernemingsplan.
Zodra de financiering rond is, kijken veel starters niet meer naar hun begroting om. Zonde!
1. Inzicht in de financiële haalbaarheid van plannen
Een begroting is in principe niets anders dan het doorrekenen van toekomstplannen. Hiermee maak je de zwakke plekken en risico's zichtbaar. Zo weet je van tevoren wat haalbaar is en wat niet. Ook kun je zo beter prioriteiten stellen.
Blind naar een onhaalbaar doel streven is killing voor de continuïteit van jouw onderneming.
2. Meer kans op financiering
Weet jij al hoeveel externe financiering je nodig hebt? Of je nu aanklopt bij de bank of alternatieve financiering zoekt, je hebt meestal een (meerjaren)begroting nodig.
Zo kun je precies laten zien wat je met het geleende geld gaat doen. Als je een goed plan hebt voor je startkapitaal, geeft dat meer vertrouwen.
3. Op tijd kunnen bijsturen
Eerlijk is eerlijk, een begroting komt bijna nooit helemaal uit. Dat is ook niet erg. Als de werkelijke cijfers afwijken van de begroting, weet je precies wanneer je moet bijsturen.
Je kunt problemen al vroeg zien aankomen op deze manier. Dit kan het verschil maken tussen faillissement en een bloeiend bedrijf.
4. Kort financiering nodig
Als je maar een aantal maanden per jaar meer geld nodig hebt (bijvoorbeeld in de landbouw), heb je seizoensfinanciering nodig. Dan kun je een rekening courant krediet afsluiten bij de bank. Zo mag je een korte tijd 'rood' staan.
Liquiditeit
Hiervoor is het belangrijk om een liquiditeitsbegroting te maken. Liquiditeit is de mate waarin je kunt voldoen aan je betalingsverplichtingen. In een liquiditeitsbegroting noteer je de verwachte inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode.
5. Kosten en budgettering
Een begroting geeft je ook inzicht in de te maken kosten. Op basis van een begroting kun je beter bepalen welke uitgaven je misschien beter kunt uitstellen of schrappen.
Een begroting helpt ook je financiële beslissingen transparanter te maken richting eventuele medewerkers. Bijvoorbeeld bij het vaststellen van de budgetten.
6. Juiste kostprijs bepalen
Verkoopprijzen voor producten of diensten worden bepaald door de markt. Je bedrijf maakt winst als de kostprijs lager is dan de verkoopprijs. Het is daarom belangrijk om te proberen de kostprijs zo laag mogelijk te houden.
De kostprijs bepaal je door bij directe kosten (inkoop en overige directe kosten) eventuele indirecte kosten en risico's op te tellen. De begroting, waarin je deze gegevens moet verwerken, is de basis voor de kostprijsberekening.
Tips van de redactie
Alles over het opstellen van een balans
Checklist: factuur maken