De start van Marleen Basart | BitesWeLove en FoodWeLove

Bijgewerkt op 16 februari 2023
5 min  leestijd
4.377
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Marleen Basart | BitesWeLove

Marleen Basart werkte jarenlang voor Albert Heijn als category manager. In het najaar van 2012 begon ze voor zichzelf met FoodWeLove. Eind 2014 richtte ze haar tweede bedrijf op: BitesWeLove. Wellicht ken je haar nog van The Next Entrepreneur 2014, waarin ze het schopte tot de finale. Voor 2015 heeft ze een duidelijk doel voor ogen: “Met BitesWeLove wil ik groeien naar tienduizend klanten per week.”

Naam: Marleen Basart (30)
Actief in: Food
Bedrijfsnaam: BitesWeLove en FoodWeLove
Gestart in: 2012 (FoodWeLove) en 2014 (BitesWeLove)
Startkapitaal: 20.000 euro
Omzet in 2014: 300.000 euro (FoodWeLove)
Website: www.biteswelove.nl en www.foodwelove.nl

Een bedrijf starten: een stap die je niet zomaar zet. Waarom ben jij ondernemer geworden?
"Ik liep al jaren rond met ideeën voor een eigen bedrijf. Mijn passie voor ambachtelijke producten kon ik onvoldoende kwijt in mijn werk. Toch was de stap naar ondernemerschap best groot." 

Waarom?
"Mijn baan was een soort gouden kooi. Op een dag besloot ik dat het ergste wat mij kon overkomen, zou zijn dat ik die stap niet zette. Toen heb ik mijn baan opgezegd en ben ik aan de slag gegaan, met twintigduizend euro aan startkapitaal en vier opgespaarde vakantiemaanden."

FoodWeLove, wat houdt dat in?
"FoodWeLove is een doos met bijzondere delicatessen. De inhoud wisselt per keer. Mensen kunnen een maandabonnement nemen of eenmalig een box bestellen. Abonnees zijn meestal echte 'foodies'."

En wat is het verschil met BitesWeLove?
"BitesWeLove is een doosje met vier zakjes ('bites', red.) noten, zaden, superfoods of chocolade dat abonnees wekelijks met de post krijgen thuisbezorgd. De selectie is afgestemd op de voorkeuren van de abonnee. BitesWeLove bezorgt tussendoortjes voor iedereen die op een dag extra energie nodig heeft en bewust met eten bezig is."

Hoe heb jij het gat in de markt gevonden?
"Ik bied met FoodWeLove tegenwicht aan de euroknallers en industrieel geproduceerd voedsel door ambachtelijke producten van kleine leveranciers toegankelijk te maken. Met BitesWeLove spring ik in op de trends van gezond eten en het personaliseren van aanbod.  Ik maak het onze klanten in beide gevallen gemakkelijk met een abonnement."

Heb je bewust ervoor gekozen om met abonnementen te werken?
"Voor mij is dit ook een aantrekkelijk businessmodel. Het zorgt voor goed te voorspellen, vaste inkomsten."

‘Je hebt iemand nodig die je af en toe tegenspreekt.’

Wie is jouw voorbeeld?
"Ik bewonder HelloFresh. Toen zij een aantal jaar geleden begonnen, waren zo veel mensen sceptisch. Nederlanders zouden liever zelf boodschappen doen en geen gebruik willen maken van bezorgdiensten. Maar HelloFresh is een enorm succes geworden. Ook Bloomon vind ik erg inspirerend. Dat is een nieuwe aanbieder van bloemenabonnementen. Hun bestelproces is heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk."

Wat vond je lastig aan het starten van een eigen bedrijf?
"Ik ben FoodWeLove in mijn eentje gestart. Dat zou ik nooit meer doen. Je hebt iemand nodig die je af en toe tegenspreekt en met wie je kan sparren."

Ondernemen leer je vaak met vallen en opstaan. Wat was jouw grootste blunder?
"Een chefkok had voor een box van FoodWeLove een compote gemaakt. Erg lekker, maar toen kreeg ik een telefoontje van de inpaklocatie: de appelcompote zat tegen het plafond. De zakjes waren namelijk niet goed vacuüm getrokken, waren gaan gisten en explodeerden."

En wat was de mooiste meevaller tot nu toe?
"Grote orders zijn altijd fijn, bijvoorbeeld van congreslocaties of hotels die in één keer een grote bestelling plaatsen. Ook onverwachte samenwerkingen met getalenteerde en bekende chefs, onder wie Julius Jaspers of Joris Bijdendijk, zijn enorme opstekers."

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
"Veel ondernemers begaan de fout dat ze te veel in eigen hand willen houden. Mijn ouders drukten mij op het hart dat ik mij erbij moest neerleggen dat ik niet alles zelf kan doen. Ik ben mij daardoor voortdurend bewust van mijn sterktes en zwaktes."

Zoals…
"Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet goed ben in het schrijven van teksten en het bouwen van websites, dus dat heb ik uitbesteed. Forse investeringen, dat wel, maar achteraf zijn die misschien wel doorslaggevend geweest."

In 2014 stond je met BitesWeLove in de finale van The Next Entrepreneur, de competitie voor startende ondernemers van MKB Nederland en de Rabobank. Hoe was dat?
"Het was een leuke ervaring om het verhaal van BitesWeLove vanaf een podium te kunnen delen met een publiek. Ik heb er veel enthousiaste reacties op gekregen, tot op de dag van vandaag."

De tip van Marleen: ‘Zorg dat je zo snel mogelijk iets concreets hebt om te verkopen.’

Als jij een blik in de toekomst zou kunnen werpen, waar liggen dan jouw grootste ambities?
"Ik wil van FoodWeLove een platform maken voor goed eten. Het wordt breder dan alleen de box en wij gaan kleine leveranciers nog beter helpen om de foodies te bereiken en vice versa. Met BitesWeLove wil ik dit jaar groeien naar tienduizend klanten per week. Ik zie ook kansen in Duitsland en Engeland. Daar zijn al concurrenten actief, maar ik geloof dat onze bites lekkerder én beter zijn. Over tien jaar zie ik mijzelf dan ook als initiator van én investeerder in allerlei food-initiatieven."

Tot slot: heb je nog een gouden tip voor andere starters?
"Blijf niet te lang schaven aan een businessplan. Tegen de tijd dat jij eindelijk klaar bent met je plan, is de wereld alweer veranderd. Zorg bovendien dat je zo snel mogelijk iets concreets hebt om te verkopen. Na de eerste verkoop heb je een echt 'product' in handen en niet langer alleen een concept."


 

Benieuwd hoe de bedrijven van Marleen zich verder ontwikkelen? Volg haar dan ook op: 

 


Tip! Ook de interviews lezen met andere ondernemers die wij geïnterviewd hebben voor deze rubriek (onder andere Yoghurt Barn en SRXP)? Je vindt ze onder Startersverhalen.

Meer over webwinkel

Meer over webwinkel
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten