Een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig?

Bijgewerkt op 11 juni 2024
8 min  leestijd
41.929
Auteur: Redactie
Winkel beginnen

Een eigen winkel beginnen is voor veel mensen een droom. De detailhandel biedt veel kansen, maar het is ook best een uitdaging. Zo run je in dit digitale tijdperk een goedlopende fysieke winkel of speciaalzaak.

Een eigen winkel beginnen? We loodsen je door de stappen. Benieuwd naar een specifiek onderdeel van dit artikel? Klik dan op één van de onderstaande links.

  1. Winkel openen: de trends
  2. Schrijf een ondernemingsplan
  3. Eigen winkel: regels en vergunningen
  4. Open een zakelijke rekening  
  5. Kies de juiste pinoplossingen
  6. Houd rekening met contant geld
  7. Sluit relevante (bedrijfs)verzekeringen af
  8. Vind de juiste financieringsregeling

1. Winkel beginnen: de trends

Wil je graag een eigen winkel openen? Dan is het zaak dat je inspeelt op de trends van nu. Waar zit de klant van tegenwoordig nu écht op te wachten?

Omnichannel verkopen

De consument is mede dankzij social media mondiger dan ooit. Hij of zij koopt koopt waar, wanneer en op welke manier hij dat wil. Inspelen op meerdere verkoopkanalen (omnichannel) is voor retailers dus noodzakelijk om de financiële gezondheid van jouw bedrijf te waarborgen. 

Webshop openen

Dit kun je onder meer bereiken door een webshop te openen naast de fysieke winkel. Ook kun je de klant actief betrekken bij het bepalen of aanvullen van het assortiment of (in overleg met jouw gemeente) flexibele openingstijden hanteren. 

Gepersonaliseerde ervaring in de winkel

De gemiddelde klant verwacht meer van een bezoek aan een fysieke winkel dan vroeger. Waarom zou je anders de stad in gaan in plaats van op internet bestellen?

Probeer dus een stapje extra te zetten en van een winkelbezoek een ervaring te maken. Zo wordt het aantrekkelijker voor je doelgroep om naar je winkel te komen.

2. Eigen winkel beginnen? Schrijf een ondernemingsplan

Schrijf een ondernemingsplan om jouw plannen concreet in kaart te brengen. Met andere woorden: hoe onderscheid jij je straks van de gevestigde concurrentie?

Verder zijn er nog veel andere belangrijke zaken die je voorafgaand aan de start van je bedrijf moet regelen:

  • Hoe gaan jouw klanten straks bijvoorbeeld betalen? De meeste ondernemers in de detailhandel maken gebruik van een pinautomaat, maar nog niet iedereen biedt de optie aan om contactloos te betalen.
  • Daarnaast moet je in veel gevallen op zoek gaan naar een winkelpand
  • Je moet de juiste verzekeringen afsluiten
  • En je moet goed personeel vinden om jou in de zaak te ondersteunen. 

Voorbeeld ondernemingsplan detailhandel

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het moeilijk om jouw winkelconcept onder woorden te brengen? Met behulp van dit gratis voorbeeld ondernemingsplan voor detaillisten maak je een goed plan.

Download gratis voorbeeld

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

3. Regels en vergunningen eigen winkel

Als je een eigen winkel begint, zijn er bepaalde wetten waar je je aan moet houden. Zo moet je:

  • Je klant goed informeren over het product en de voorwaarden van de koop.
  • Je moet een deugdelijk product leveren.
  • Je kun kiezen om garantie te bieden. Hierover moet je de klant informeren.

Let op: in een fysieke winkel geldt geen bedenktijd. Wel kun je de service aanbieden om een product te laten ruilen binnen een bepaald aantal dagen.

Dit kun je zelf bepalen. Geef dit altijd duidelijk aan wanneer je een product verkoopt.

4. Open een zakelijke rekening voor eigen winkel

Het openen van een zakelijke rekening is onmisbaar voor iedere ondernemer die zijn zakelijke en privé-administratie goed wil scheiden.

Zo zorg je dat de afschrijvingen voor de in- en verkoopadministratie en loonadministratie netjes op een eigen rekening staan. En niet dwars door de wekelijkse boodschappen en die ene geboekte vakantie heenlopen.

Administratie opzetten

Kleine winkels kunnen in het begin hun administratie bijhouden in Excel. Overweeg je een apart programma aan te schaffen? Dan is het goed om te weten dat je zo’n boekhoudpakket ook kunt koppelen aan je zakelijke rekening.

Zo heb je straks onder meer de in- en verkoopadministratie of loonadministratie des te sneller geregeld.

Veel winkeliers besteden hun administratie uit aan een externe partij. In dat geval is het werken met een zakelijke rekening een vereiste voor de boekhouder of accountant om jouw administratie te kunnen voeren. 

5. Kies de juiste pinoplossingen

Betalen kan tegenwoordig op talloze manieren en dat geldt ook voor pinnen. Klanten doen dit nog steeds op grote schaal met hun bankpas, maar contactloos betalen of betalen via een app is ook steeds meer in opkomst.

Voor jouw toekomstige bedrijf in de detailhandel moet je dus nu al nadenken over de pinoplossingen die jij jouw klanten wilt bieden. 

Een vaste pinautomaat huren is voor de meeste winkeliers geen overbodige luxe. Maar als jij met jouw bedrijf straks ook wel eens op een beurs staat of verwacht dat je maandelijks maar weinig pintransacties zult verwerken, is de mobiele variant wellicht een beter alternatief.

Rabo Smartpin

Helemaal handig, maak van je smartphone een pinautomaat met Rabo Smartpin. Dit is een stuk goedkoper dan het huren van een fysieke pinautomaat.

6. Houd rekening met contant geld

Afgezien van pinnen blijft ook contant geld een populair betaalmiddel. Detaillisten hebben in vergelijking met ondernemers in andere sectoren relatief veel contant geld in kas. Het is dan wel zo fijn als je grote geldbedragen snel en gemakkelijk kunt laten bijschrijven op je bankrekening. 

Klanten van Rabobank kunnen hiervoor tijdens kantooruren terecht bij een lokale vestiging van de bank. Zowel biljetten als muntgeld kunnen worden gestort in de afstortautomaat.

Het totaalbedrag wordt direct bijgeschreven op jouw bankrekening. Houd er rekening mee dat aan het afstorten van geld wel enige kosten verbonden zullen zijn. 

Tip: Met Rabo Smart Pay houd je al je betaalstromen bij in een handig dashboard!

7. Sluit relevante (bedrijfs)verzekeringen af

Een voorraad die gestolen wordt uit de opslagruimte, een langdurig conflict met een leverancier die weigert (op tijd) te leveren of een pand dat na een zware storm overstroomt en deels wordt verwoest: het zijn slechts drie risico’s die een winkelier kan lopen.

Het is slim om niet meteen lukraak maar wat bedrijfsverzekeringen af te sluiten, maar eerst uit te zoeken welke verzekeringen daadwerkelijk van toepassing zijn op jouw onderneming.

Vergeet je daarnaast niet om te kijken naar goede verzekeringen voor jezelf en jouw personeel?

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Ondernemers met een winkel sluiten vaak verzekeringen af voor:

  • Bedrijfsaansprakelijkheid 
  • Rechtsbijstand 
  • Inventaris en voorraad 
  • Gebouwen

Benieuwd welke verzekeringen het best aansluiten bij jouw winkel? Lees hier alles over verzekeringen voor startende ondernemers.

8. Vind de juiste financieringsregeling

De startfase van een onderneming in de detailhandel vraagt om de nodige investeringen. Zo moet je als detaillist niet alleen een geschikt bedrijfspand huren of kopen, maar deze locatie ook opnieuw inrichten en soms verbouwen. Ook aan het aanleggen van de inventaris en voorraad zijn kosten verboden.

De kans is dus zeker aanwezig dat jij op zoek moet naar investeerders om met voldoende financiële ondersteuning van start te kunnen gaan met je bedrijf.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veel gestelde vragen over eigen winkel beginnen 

  • 1. Wat is de belangrijkste trend waar je als winkelier op moet inspelen?De belangrijkste trend is omnichannel verkopen. Dit betekent dat je klanten op verschillende manieren bij je moeten kunnen kopen, zoals in een fysieke winkel, via een webshop, of via social media.
  • 2. Waarom is het belangrijk om een ondernemingsplan te schrijven?Een ondernemingsplan helpt je om je plannen concreet te maken en onderscheidt je van de concurrentie. Het helpt je ook bij het regelen van zaken zoals financiering, vergunningen en verzekeringen.
  • 3. Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn eigen winkel?Het is slim om niet meteen lukraak maar wat bedrijfsverzekeringen af te sluiten, maar eerst uit te zoeken welke verzekeringen daadwerkelijk van toepassing zijn op jouw onderneming. Ondernemers met een winkel sluiten vaak verzekeringen af voor: bedrijfsaansprakelijkheid, rechtsbijstand, inventaris en voorraad en gebouwen.

Meer over detailhandel

Meer over detailhandel
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten