Gouden tip #1
'I became an entrepreneur by mistake. Ever since then I've got into business, not to make money, but because I think I can do it better then it's been done elsewhere. And, quite often, just out of personal frustration about the way it's been done by other people.'
Of hoe je dit citaat ook kunt interpreteren: ondernemen is in eerste instantie een roeping om de wereld - of op een iets kleinere schaal: jouw omgeving - te verbeteren en pas daarna een manier om geld te verdienen.
Er zijn uiteraard meerdere succesverhalen van ondernemers die met hun product of dienst schatrijk zijn geworden (onder wie de man over wie dit artikel gaat), maar ook zij zullen doorgaans niet voor het geld zijn begonnen met hun bedrijf.
Dat betekent uiteraard niet dat je geen rekening moet houden met de financiële gevolgen van een bestaan als ondernemer.
Sterker nog: het is belangrijk om je vooraf te realiseren dat het starten van een bedrijf een periode is van vooral investeren (en vaak weinig omzet genereren) en dat je als ondernemer zelf je financiële boontjes moet doppen. Als je onverhoopt erg krap bij kas bij komt te zitten, zijn er vaak weinig overheidsregelingen waarop je kunt terugvallen.
Branson benadrukt verder dat garantie op succes nooit bestaat (hij heeft zelf ook meerdere missers op zijn naam staan) en dat een flinke dosis doorzettingsvermogen een grote rol speelt bij ondernemen: "In a company's first year, your goal should be simply to survive, and this will likely take everything you've got. No matter how tired or afraid you are, you have to figure out how to keep going."
Gouden tip #2
'I often compare creating a business to creating a painting. You've got a blank canvas, you're filling in that canvas and you're trying to get every single little detail right.'
Een goede voorbereiding telt voor twee. Dat is wat het ondernemerschap betreft niet anders. Hoewel je beter niet eindeloos met een goed idee moet blijven rondlopen voor je daadwerkelijk voor jezelf begint, moet je wel goed beseffen waar je aan begint.
Een bedrijf starten is een heftige tijd die op uiteenlopende gebieden veel van je zal vragen: je moet dus bestand zijn tegen eventuele stress en onverwachte tegenslagen. Ook het schrijven van een ondernemingsplan draagt bij aan een goede voorbereiding.
De Virgin-oprichter stelt verder dat iedere beginnende ondernemer een notitieboekje (of een digitale variant) bij zich zou moeten dragen. Of het nou om een nieuw of bestaand project gaat: schrijf alles wat je opvalt op. Zo blijf je scherp en signaleer je tijdig mogelijke problemen of obstakels die je moet oplossen of overwinnen.
Gouden tip #3
'If your dreams don’t scare you, they are too small.'
Wat Branson hiermee bedoelt, is dat in het leven angst nooit de beste graadmeter is. Dat geldt in zeker zin ook voor ondernemers. Hoeveel twijfels je ook hebt over je ondernemerskwaliteiten en of jouw businessidee daadwerkelijk een gat in de markt wordt: als je het niet probeert, zul je het ook nooit weten.
Heb jij al tijden een goed idee in je hoofd dat je maar niet loslaat, maar ben je niet zeker van je kansen? In de meeste gevallen loont het dan om - als jouw persoonlijke situatie het toelaat natuurlijk! - alsnog uit je comfortzone te stappen en de stap naar het ondernemerschap te zetten.
Mocht jouw product of dienst onverhoopt niet uitgroeien tot het succes waarop je gehoopt, zul je ongetwijfeld lering trekken uit de fouten die je hebt gemaakt. En deze ondernemerslessen meenemen naar de toekomst. En of zo'n volgend project nu een nieuw bedrijf wordt of toch weer een functie in loondienst zal zijn, maakt voor je persoonlijke ontwikkeling geen verschil.
Gouden tip #4
'Continually ask yourself: is this how I would want to be treated if I were the customer?'
Vrij vertaald naar het Nederlands: de klant (of opdrachtgever) is koning. Hun orders zijn niet alleen jouw broodwinning, maar moeten vooral ook worden gezien als echte mensen. Benader hen dan ook als zodanig (en dus persoonlijk, niet als een nummer).
Verplaats jezelf dus regelmatig in de schoenen van de klant en vraag je daarbij af welke behandeling jij zelf op prijs zou stellen. Zo ervaar je bewust wat mensen ervaren wanneer zij - bijvoorbeeld - eerst een ingewikkeld telefonisch keuzemenu (of een kattige receptionist of secretaresse) moeten overbruggen voor ze de juiste persoon aan de lijn krijgen.
Het kan hoe dan ook voorkomen dat je een klacht ontvangt, telefonisch, per post of op social media. Op dat moment komt een goede klantbenadering nog meer van pas. Als je (nog) maar een kleine onderneming bent en een afdeling klantenservice niet echt van toepassing is, kun je klachten in eerste instantie prima zelf afhandelen.
Het is daarbij allereerst belangrijk om je niet persoonlijk aangevallen te voelen. Een klacht is natuurlijk nooit leuk, maar zie een negatieve ervaring vooral als een kans om de relatie met je klant te herstellen.
Neem de boodschap van de klager altijd serieus - hij neemt immers de moeite om contact op te nemen - en probeer het probleem snel te verhelpen. Is dit om wat voor reden dan ook niet (snel) mogelijk? Probeer dan een andere (desnoods tijdelijke) oplossing te vinden en vraag de klant na afloop of hij tevreden is over hoe de klacht is behandeld.
Leer van Nederlandse ondernemers
Die Richard Branson is natuurlijk een wereldberoemde ondernemer die de nodige ondernemerssuccessen (missers trouwens ook) op zijn naam heeft staan. Hij weet dan ook waar hij het over heeft en kan ondernemers in spé van waardevol advies voorzien.
Maar ook in Nederland zijn er genoeg succesvolle entrepreneurs te vinden die hun businesstips graag met startende ondernemers willen delen.
Een aantal ondernemers, onder wie Philippe Vorst (New York Pizza) en Yillmaz Schoen (IQ-Media) was te gast bij een reeks inspirerende events die de Rabobank op meerdere plekken in Nederland gratis organiseerde voor (startende) ondernemers.
Ook interessant voor jou
5 businesslessen van Richard Branson
De start van Virgin
De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers
De ochtendrituelen van 6 bekende entrepreneurs
43 inspirerende quotes van beroemde ondernemers