De hoofdreden voor faillissementen is gebrek aan kapitaal. Dat heb je bijvoorbeeld nodig om trage betalers op te kunnen vangen. Zorg daarom dat je schokbestendig en flexibel bent. Zo bouw je vanuit een sterke basis aan je bedrijf en kies je zelf welke ondernemersrisico’s je bereid bent te nemen.
Gebruik deze checklist voor een solide basis. Met deze 12 punten ben je vanaf je eerste dag al bezig met een sterke basis. Doorloop de checklist of ga direct naar een van de punten:
- Starten is financieel haalbaar
- Bedrijfsnaam bedacht en beschermd
- Plan gemaakt en rechtsvorm gekozen
- Ingeschreven bij de KvK
- Administratie ingericht en zakelijke rekening geopend
- Verzekerd van start
- (Een beetje) inkomenszekerheid
- Financieringsverhaal klopt
- Cashflow in kaart
- Boekhouder / accountant geregeld
- Sjabloonfactuur opgesteld
- Website online
1. Starten is financieel haalbaar
Zet je vaste en variabele kosten op een rij en check of je er financieel klaar voor bent. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deze checklist van de Rabobank. Spaar voldoende om stressloos privé en zakelijk een paar maanden met minder of geen inkomen te kunnen overbruggen. Hoeveel is natuurlijk afhankelijk van jouw situatie.
2. Bedrijfsnaam bedacht en beschermd
Bedenk een goede bedrijfsnaam en leg die online vast. Registreer de belangrijkste domeinnamen en maak accounts aan voor social media. Ook als je daar voorlopig nog even niets mee doet. Lees ook: Checklist bedrijfsnaam bedenken.
3. Onderneminsplan gemaakt en rechtsvorm gekozen
Maak een goed ondernemingsplan voor meer focus en effectiviteit. En: om de bank, investeerders en partners te overtuigen. Lees ook Route naar succes: een strak plan. Veel startende ondernemers kiezen voor de eenmanszaak. Andere opties zijn o.a. een bv, vof of stichting. Lees ook: Rechtsvormen: welke vorm past bij jou?
4. Ingeschreven bij KvK
Een afspraak maak je online op kvk.nl. Daarna ga je langs bij de KvK in de buurt. Binnen een half uur is je inschrijving in het Handelsregister geregeld. Inschrijven kost je € 75.
5. Administratie ingericht en zakelijke rekening geopend
Gebruik de gratis whitepaper Administratie opzetten om je boekhouding meteen goed te regelen. Steeds meer starters gebruiken daarvoor digitale tools. Zo kun je met een veel online boekhoudprogramma's je bonnen en facturen op je smartphone beheren.
Met een zakelijke rekening houd je privé en zakelijk direct gescheiden. Het is zelfs een voorwaarde als je bijvoorbeeld de btw over brandstof wilt aftrekken. Lees nog 5 andere voordelen van een zakelijke rekening. Ook handig, een zakelijke spaarrekening openen om een buffer en geld voor de omzetbelasting apart te zetten.
6. Verzekerd van start
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is een must voor elke ondernemer. Want wat als je een kop koffie over de laptop van een klant gooit? Starters die een zakelijke rekening bij de Rabobank openen krijgen deze verzekering het eerste halfjaar gratis. Lees meer over verzekeringen voor starters.
7. (Een beetje) inkomenszekerheid
Als ondernemer bepaal je zelf in hoeverre je inkomensrisico’s wilt afdekken. Wat als je door een ongeluk of ziekte niet meer kan werken? Regel je iets of niets om een inkomensval op te vangen? En als je iets regelt: wat en voor hoeveel? En wat doe je verder om als ondernemer lang mee te kunnen? Hoe blijf je fit? Hoe blijf je bij?
- Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan je beschermen tegen een inkomensval door ziekte. Met deze tool kun je bepalen wat voor jou een goede oplossing is.
- Wanneer wil je met pensioen? En hoe financier je dat? Kijk hier voor de opties om als ondernemer je pensioen te regelen.
8. Financieringsverhaal klopt
Je weet hoeveel geld je nog nodig hebt om je plannen te realiseren en weet welke opties er zijn om als starter financiering te krijgen. Naast een strak plan heb je natuurlijk ook een killer elevator pitch.
9. Cashflow in kaart
Problemen met de cashflow zijn een hele belangrijk oorzaak van financiële problemen in de eerste drie jaar. Bijvoorbeeld omdat je moet wachten op een betaling of de btw niet goed apart hebt gezet.
- Zo bereken en verbeter je jouw cashflow
10. Boekhouder/accountant geregeld
Maak een keuze tussen zelf doen en uitbesteden. En als je het uitbesteed, heb je dan een boekhouder of een accountant nodig? Uitbesteden kost weliswaar geld, maar vaak verdienen ze zichzelf terug, bijvoorbeeld door aftrekposten en subsidies te vinden.
11. Stel je sjabloonfactuur vast op
Stel alvast een sjabloonfactuur op. Handig om in te vullen als je je eerste factuur mag versturen. Lees ook het artikel ‘Een goede factuur in 9 stappen’ .
12. Website online
Ben je al online vindbaar? Bij de start van je eigen bedrijf mag een zakelijke website niet ontbreken. Bouw een representatieve website of neem iemand in de arm om dit voor jou te doen. Maak een website in 7 stappen.