Ondernemen is rennen, vallen en weer opstaan. Heb jij de juiste mindset om vol te houden, ook als het even lastig is? En heb je scenario’s uitgewerkt voor als je omzet bijvoorbeeld flink tegenvalt? Check of jij futureproof bent.
1. Onderneem je met lef?
Extravert, open, autonoom, empathisch, flexibel, stabiel, reflexief en zelfverzekerd. Dat zijn eigenschappen die je nodig hebt om te (blijven) ondernemen (bron: Psychologie Magazine). Maar: zonder lef kun je niet starten. Durf jij zekerheden op te geven? En vooral: houd je die stoute schoenen ook aan als het tegenzit?
- Doe de Stouteschoenencheck om te testen of je écht durft te ondernemen.
2. Weet je precies waar je naartoe wilt?
Kun jij onderstaande oefening binnen 10 minuten doen? Of heb je jouw ambitie nog niet zo scherp?
Oefening: ambitie op de stippellijn
Schrijf deze zin over in het veld hieronder en vul in wat op de stippellijn ontbreekt. Tussen haakjes staat wat je moet invullen.
Ik ga... (je idee). Dat gaat... (jouw specifieke doelgroep) heel blij maken, want geen enkel ander bedrijf... (jouw belangrijkste unique selling point). Vanaf... (datum) ga ik hier geld mee verdienen en ben ik de... (type ondernemer) die ik wil zijn.
Voorbeeld
Ik ga een kindvriendelijke sportschool openen, waar we sportactiviteiten voor kinderen bieden. Dat gaat jonge ouders heel blij maken, want geen enkel ander bedrijf biedt de kans om tegelijk te sporten. Vanaf december 2021 ga ik hier geld mee verdienen en ben ik de succesvolle, maatschappelijk betrokken ondernemer die ik wil zijn.
- Lukt het? Top! Lukt het niet? Doe dan ook de andere oefeningen van Ambitie op een bierviltje.
3. Wil je groeien?
Maar liefst 96% van de starters wil groeien. Zij investeren tijd in acquisitie, nieuwe verdienmodellen of bijvoorbeeld een nieuwe vestiging. Wat doe jij om jouw winst te vergroten?
Ook (juist!) als je werkt volgens het ‘uurtje, factuurtje’-verdienmodel is een groeiplan belangrijk. Als je tarief bijvoorbeeld niet meegroeit met de inflatie, dan ga je er ongemerkt elk jaar op achteruit. Een euro op je uurtarief is al snel € 900 erbij per jaar.
- Lees ook: ge-wel-dige starters: 96% wil groeien.
4. Volg je cijfers, trends en innovaties in je branche?
Volg niet alleen wat er in je branche gebeurt, bijvoorbeeld met cijfers van de Rabobank, maar wees je concurrentie ook twee stappen voor. Begin dus vanaf dag 1 met innoveren. En volg de cyclus doe-test-tweak-repeat voor nieuwe en bestaande producten. Zo raken je klanten (en jij!) nooit uitgekeken op je bedrijf.
5. Sta je open voor samenwerking?
Een rasondernemer houdt van vrijheid en autonomie, maar is geen eiland. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.
- Praat met andere ondernemers
- Vraag om pittige feedback
- Gebruik een raad van advies
- Of kies zelfs voor een partner om samen je bedrijf mee te starten.
6. Draag je een zwarte coltrui?
Hier is geen antwoord goed of fout, maar het is wel een belangrijke vraag om over na te denken. Vaak kijken jonge bedrijven naar succesvolle bedrijven voor inspiratie. Bijvoorbeeld: Apple. Wat deed Steve Jobs wat ik ook kan doen?
Volgens economen Leontine Treur en Jesse Groenewegen van RaboResearch is het vaak niet zo eenvoudig: “Uit data zou bijvoorbeeld kunnen blijken dat er een relatie bestaat tussen het dragen van een zwarte coltrui en het leiden van een succesvol technologiebedrijf. Dan kun je, net als Apple-oprichter Steve Jobs deed, voortaan een zwarte coltrui gaan dragen, maar het zal je onderneming vermoedelijk niet succesvoller maken.
Vaak kijken mensen naar bestaande bedrijven met een roemruchte historie, maar er zijn ook bedrijven die misschien iets vergelijkbaars deden, maar toch over de kop zijn gegaan. Dit heet ‘survivorship bias’. En: niet altijd alles wat succesvolle bedrijven doen hangt ook noodzakelijk samen met hun succes, zoals die zwarte coltrui.”
Ofwel: onderzoek goed wat écht werkt voor jouw onderneming en vind je eigen kracht.
7. Heb je nagedacht over risico’s?
Belangrijke oorzaken van faillissementen zijn wanbeheer, slecht management, een te optimistische kijk op de financiële toekomst en onvoldoende kapitaal.
Bij ondernemen hoort lef, maar ook een scherpe, eerlijke blik op je risico’s.
‘Kom maar op met de toekomst’ betekent ook:
- Ik ken mezelf
- Ik heb verschillende scenario's voor de toekomst uitgewerkt
- Ik heb een lekkere buffer
- Ik heb een plan voor als ik ziek word
- Ik heb een plan voor als omzet tegenvalt
- Het is geen ramp als ik in mijn privéleven tijdelijk harder nodig ben, bijvoorbeeld voor zorg.