Heb je al aan de gouden drie gedacht?
We beginnen even met twee korte vragen. Vul het antwoord in zonder lang na te denken.
- Welke drie ondernemers inspireren jou het meest?
- Wat zou je kunnen leren van deze ondernemers?
Door de eerste vragen heb je een paar namen in je hoofd. Dat zijn ondernemers waar je misschien eens contact mee zou moeten opnemen. Maak dit lijstje sterker door te kijken naar deze drie musthaves in je netwerk:
1. De influencer
Wie is dé influencer in je veld? Denk (veel) verder dan iemand met een groot bereik op social media. Wie heeft veel invloed op jouw doelgroep? Wie heeft het respect van jouw droomklanten al ruimschoots verdiend? Wie geeft de key-note op een congres waar de mensen komen die jij ook wilt bereiken? Met wie zou jij graag vergeleken of geassocieerd worden?
Zoek contact. Deze ondernemer kan veel meer zijn dan een mentor. Wellicht groeit hij of zij wel uit tot je launching customer.
2. De inspirator
Waar wil je staan over tien jaar? Wie is nu al op een vergelijkbaar punt? Zijn er ondernemers die – misschien wel op een heel ander gebied – inspirerend zijn?
Zoek een invalshoek om met ze in contact te komen. Ga naar lezingen, lees boeken of blogs. Welke succesfactoren of lessons learned kun jij vertalen naar jouw praktijk?
3. De superleverancier
Kijk ook dichtbij huis. Kies vanaf dag 1 je leveranciers zorgvuldig, want zij zorgen voor wind in je zeilen. Bouw een relatie op die niet alleen transactioneel is: ik koop bij jou en jij levert. Voelen ze zich bijvoorbeeld vrij om kritische feedback te geven?
Zo hoor je het bijvoorbeeld als ze een kans zien om efficiënter te werken. Vraag ook eens naar hun start. Wat zijn de belangrijkste inzichten uit hun eerste drie jaar?
Nu doen: wie ga je gewoon bellen?
Stel dat je gewoon eens zou bellen of mailen met degene van wie jij denkt iets te kunnen leren?
Benoem nu drie tot vijf namen van ondernemers, brands of bedrijven die je echt bij je start wilt betrekken. Wie ga je als eerste benaderen? Zorg dat je de komende drie maanden contact zoekt met minimaal één influencer, inspirator en een superleverancier. Denk daarbij ook aan andere starters of snelle groeiers.
Tip voor cold calling
Een cold call of e-mail naar een andere ondernemer is spannend, maar levert vaak een leuk contact op. Praten over fails en succesfactoren kan hem of haar ook verder brengen. Zorg dat je in een of twee zinnen kunt vertellen waar je mee bezig bent. En maak je verzoek snel concreet.
Toon interesse en laat zien dat je niet alleen iets komt halen, maar ook iets brengen (zoals frisse ideeën, inspirerende vragen of de kans om jouw product te testen of weg te geven).
Inspiratie: ondernemers brengen elkaar verder
Wil je nog meer inspiratie? Lees dan deze verhalen over sterke starters en hun fails en successen.
In de serie 'Blik op de Toekomst' zie je mkb’ers die willen groeien door te digitaliseren. Zij gaan op bezoek bij bedrijven die voorop lopen op dit gebied: