Checklist: bedrijfsnaam bedenken

Bijgewerkt op 05 oktober 2020
6 min  leestijd
230.256
Auteur: Marieke Leijnen
Bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnamen zijn net als kindernamen. Een goede handelsnaam is onderscheidend en duidelijk, maar mag ook niet te veel lijken op bestaande namen en merken. Een bedrijfsnaam bedenken: hoe doe je dat?

1. Bedrijfsnaam bedenken: duidelijk of creatief?

De keuze voor de meest geschikte bedrijfsnaam is erg persoonlijk. Wat de één aanspreekt, vindt de ander juist stom of onduidelijk. De ideale bedrijfsnaam is ook voor elke branche anders.

In de ene sector zullen mensen bijvoorbeeld eerder een creatievere insteek waarderen dan in de andere. Over het algemeen doe je er bij handelsnamen verstandig aan om niet al te ver door te denken.

Herkenbare bedrijfsnaam

Je kunt dus beter een herkenbare bedrijfsnaam bedenken die de klant in één klap duidelijk maakt wat hij aan jou heeft. Het moet helder zijn wat jouw producten of diensten voor hem kunnen betekenen.

Vaak kun je zowel een creatieve als degelijke naam kiezen. Bij 'Juwelier Vermeulen' en 'De Schitterende Diamant' is het allebei duidelijk dat je er juwelen en sieraden kunt kopen.

Vermeld liever geen plaatsnaam in je naam. Dat staat eventuele groeiplannen in de weg.

2. Productnaam als bedrijfsnaam kiezen?

Sommige starters koppelen de bedrijfsnaam van het product dat ze hebben ontwikkeld. Deze methode kan voordelig zijn voor je naamsbekendheid. Houd er wel rekening mee dat je dit product misschien niet tot in de eeuwigheid wilt blijven aanbieden.

Wat doe je als het product (of de dienst) straks niet langer deel uitmaakt van jouw business? Zie een bedrijfsnaam daarom liever niet als een aanvullende marketingtool, maar als het fundament van je merk en jouw toekomstige inkomsten.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Doelgroepgericht of niet?

Het gaat wat ver om jouw belangrijkste doelgroep letterlijk te vragen om voor jou een naam bedrijfsnaam te verzinnen. Toch kan het wel degelijk lonen om via een enquête te ontdekken wat voor soort namen jouw potentiële klanten of opdrachtgevers aanspreekt.

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Kerndoelgroep bepalen

Bij het bepalen van de kerndoelgroep zul je vaak al vrij snel de tone-of-voice kunnen bepalen. Kun je bijvoorbeeld jargon gebruiken? Als je een handelsnaam kiest, moet deze wel passen bij deze schrijfstijl. 

Wat spreek mijn doelgroep aan?

Probeer dus bij het bedenken van je naam ook stil te staan bij het taalgebruik van je doelgroep. Neem hierin bijvoorbeeld het opleidingsniveau, de leeftijd en vakgebied mee.

  • Wie zijn deze mensen of opdrachtgevers?
  • Aan welke andere producten en merken zijn zij gehecht?
  • En geven ze de voorkeur aan internationaal klinkende of juist oer-Hollandse namen?

4. Nationale of internationale insteek?

In de digitale wereld waarin wij leven is de kans dat jouw product of dienst ook buiten onze landsgrenzen bekend wordt een stuk groter dan vroeger. Als je een webshop opent, kun je ook consumenten of bedrijven uit Duitsland, België, maar misschien ook Japan en Jordanië bereiken.

Betekenis van een bedrijfsnaam

Met deze gedachte in het achterhoofd is het raadzaam om ook rekening te houden met de betekenis van een productnaam binnen een bepaalde taal of cultuur.

Stel, je bedrijf ontwikkelt medisch gereedschap. Je geeft een instrument de naam 'Perdet'. Dit klinkt in het Nederlands vrij serieus, maar betekent in het Russisch 'scheet'. Daar maak je de directie van een Russisch ziekenhuis misschien wel mee aan het lachen, maar is de kans dat zij voor jou kiezen vrij klein. 

5. Voldoet de naam aan de voorwaarden?

Als je denkt de juiste handelsnaam eenmaal te hebben gevonden, ben je er helaas nog niet. Er worden in Nederland namelijk belangrijke voorwaarden gesteld aan de registratie van een handelsnaam.

Beschikbaarheid controleren

Zo moet je controleren of je bedrijfsnaam nog wel beschikbaar is. Gebruik hiervoor de tool van de Kamer van Koophandel (KvK). Pas daarna kun je je onderneming officieel inschrijven in het Handelsregister van de KvK.

Houd daarbij rekening met het feit dat het niet zomaar is toegestaan om bestaande (merk)namen te gebruiken.

Geen misleidende bedrijfsnaam

Daarnaast mag de handelsnaam van jouw keuze niet verwarrend of misleidend zijn. Je moet je hiermee juist voldoende kunnen onderscheiden. 'Buurtsuper Albus Heijn' zal je dus geheid in de problemen brengen.

Controleer of de bijpassende domeinnaam nog beschikbaar is voor je website.

Het verplicht toevoegen van streepjes of andere tekens aan het webadres ziet er minder professioneel uit en kan bovendien invloed hebben op de zoekmachineoptimalisatie (SEO).Dit kun je dan ook beter zoveel mogelijk proberen te vermijden. Overleg indien relevant met jouw webbouwer om hiervoor een passende oplossing te vinden.

Uiteindelijk moet de naam ook passen bij jouw identiteit als ondernemer. Benieuwd wat voor ondernemer jij bent? Doe de Test: welk type ondernemer ben jij?

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over bedrijfsnaam

Meer over bedrijfsnaam
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten