Het ondernemingsplan bestaat uit zes onderdelen, klik op de link om direct meer te lezen over een specifiek element dat niet mag ontbreken in jouw ondernemingsplan.
- Samenvatting en introductie van het ondernemingsplan
- De ondernemer achter het businessplan
- De activiteiten van je onderneming
- Onderzoek de branche en markt
- Algemene en juridische zaken
- Het financiële gedeelte in het ondernemingsplan
Tip! Deze zes elementen hebben we voor je samengevat in 3 korte video's. Zo nemen we je stap voor stap mee in het opstellen van een ondernemingsplan.
- Bekijk de video's over het Ondernemingsplan maken
1. Samenvatting en introductie van het ondernemingsplan
In de introductie van je ondernemingsplan beschrijf je kort wat voor bedrijf je gaat starten en hoe je dit wil bereiken. Hier maak je een samenvatting van ongeveer een A4'tje dat je lezers moet inspireren en enthousiasmeren.
Je wilt namelijk indruk maken op je lezers: potentiële investeerders. Probeer ze te verleiden om de rest van je bedrijfsplan te lezen, waarin je uitgebreid je plannen toelicht. Laat je in dit eerste hoofdstuk niet verleiden tot te veel detail, beperk je tot de kern van het verhaal.
2. De ondernemer achter het businessplan
Dit onderdeel van het ondernemingsplan bevat een persoonlijke beschrijving van jezelf en je ambities. Wat maakt jou de uitgelezen persoon om dit bedrijf te starten? Laat zien dat je uit ondernemershout bent gesneden.
Dit is vooral bedoeld om een persoonlijk beeld te schetsen voor potentiële investeerders. Zo krijgen ze een idee met wie ze zaken gaan doen. Houd het kort en krachtig. De echte kennismaking volgt, als het goed is, later in een persoonlijk gesprek.
Geef (bijvoorbeeld) antwoord op de volgende vragen:
- Wat voor type ondernemer ben jij?
- Wie ben je als persoon?
- Wat is je ervaring als ondernemer?
- Waarom wil je voor jezelf beginnen?
- Welke ondernemerseigenschappen heb je?
- Ben je een teamspeler of werk je graag alleen?
- Wat zijn je ambities?
3. De activiteiten van je onderneming
In dit hoofdstuk van het bedrijfsplan ga je dieper in op de plannen voor je onderneming. Wat wil je precies gaan doen en wat maakt het zo uniek?
Stel dat je een onderneming wilt starten in de horeca, specificeer het dan stap voor stap:
- Is het een café, een broodjeszaak of een fastfoodrestaurant?
- Wat ga je precies verkopen? Honderd soorten speciaalbier met bijpassende borrelhapjes, broodjes met zelfgemaakte tapenades, geïnspireerd op het Midden-Oosten, of wil je een franchisenemer worden van Subway?
- Waarom gaan klanten naar jouw horecazaak in plaats van de concurrent?
- Welke rechtsvorm kies je? Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit de eenmanszaak, v.o.f., besloten vennootschap of naamloze vennootschap.
- Waar ga je je zaak straks vestigen? Wil je midden in de binnenstad van Haarlem zitten, of juist in de stationshal van Utrecht Centraal? Besteed aandacht aan het vinden van een goede bedrijfslocatie.
4. Onderzoek de branche en markt
Het definiëren van de markt is een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan. Dit hoofdstuk draait om het branche- en marktonderzoek en je marketingstrategie.
Breng je doelgroep in kaart
Voordat je daarmee begint, is het zaak om je doelgroep goed te beschrijven. Aan wie ga je het product of de dienst verkopen, hoe wordt het geproduceerd en hoe kom je aan klanten?
Geef duidelijk aan wat je gaat doen en vooral ook in welke behoefte jij met jouw product of dienst wil voorzien en hoe jij denkt dit te kunnen realiseren.
- Wat voeg je toe met jouw bedrijf?
- Waarin of waarmee ga je het verschil maken ten opzichte van de concurrentie in jouw sector?
Bestaat er markt voor je product of dienst?
Investeerders willen met name antwoord op de vraag: bestaat er een markt voor dit product of deze dienst? Met andere woorden: is je product levensvatbaar? En kunnen ze hun investering terugverdienen?
Dat onderzoek je door middel van branche- en marktonderzoek. Kijk bijvoorbeeld eens naar cijfers van het CBS. Daarnaast kun je bijvoorbeeld enquêtes uitzetten en interviews houden met je doelgroep.
Zorgen voor een toekomstbestendig bedrijf betekent vooruitkijken. Wat zijn de verwachtingen voor jouw sector het komende kwartaal?
Voor iedere startende ondernemer zijn de sectorprognoses van Rabobank een onmisbare bron.
Marketingplan
Als je eenmaal weet dat er een markt is voor je product of dienst, is het zaak een plan te schrijven om je potentiële klanten te overtuigen. In het marketingplan komen onder meer deze aspecten aan bod:
5. Algemene en juridische zaken
In dit onderdeel laat je zien dat je op de hoogte bent van de algemene en juridische zaken die van invloed kunnen zijn op jouw onderneming. Je hebt bijvoorbeeld al algemene voorwaarden opgesteld en nagedacht over de verplichte certificaten en keurmerken in jouw branche.
Vervolgens komen de verzekeringen aan bod. Deze zijn niet allemaal verplicht, maar de juiste verzekeringen laten investeerders zien dat je serieus over de risico's hebt nagedacht.
Denk hierbij aan bedrijfsverzekeringen voor:
- Bedrijfsaansprakelijkheid
- Beroepsaansprakelijkheid
- Arbeidsongeschiktheid
- Pensioen
- Rechtsbijstand
- Personeel
Twijfel je welke verzekeringen je nodig hebt? Lees dan dit artikel.
6. Het financiële onderdeel in het ondernemingsplan
Het financieel plan is een van de belangrijkste hoofdstukken van het ondernemingsplan, maar ook vaak het meest gevreesde onderdeel. In dit onderdeel ga je dieper in op je verdienmodel, de omzetverwachting en de liquiditeitsbegroting.
Als het gaat om het businessmodel willen investeerders vooral weten op welke termijn hun investering zal worden terugverdiend, dus wanneer jij de lening of investering kunt terugbetalen.
Opstellen financieel plan
Dit zijn drie belangrijke punten bij het opstellen van een financieel plan. We zetten ze voor je op een rij:
- Maak inzichtelijk wat de kosten zijn van het starten van jouw onderneming.
- Breng in kaart wat de verwachte opbrengsten van je bedrijf zijn. Geef een prognose van een aantal jaren en neem je investeerders mee in de ontwikkeling van je bedrijf.
- Bereken wanneer je verwacht break-even te draaien. Dit is een interessant punt voor de investeerders. Bij het break-even-punt heb je de kosten terugverdiend en vanaf dat punt ga je winst maken.
Wil je direct met een voorbeeld ondernemingsplan aan de slag? Op deze pagina vind je de nodige tips en tricks voor een sterk ondernemingsplan en kun je voorbeeldplannen aanvragen.
Veelgestelde vragen over de elementen van een ondernemingsplan
- Is een ondernemingsplan verplicht voor startende ondernemers? Nee, een ondernemingsplan is over het algemeen niet verplicht. Wel is het noodzakelijk wanneer je op zoek bent naar investeringen. Daarnaast kan het je enorm helpen om je ideeën uit te werken en scherp te houden bij de start van je bedrijf.
- Hoe schrijf je een ondernemingsplan? Het schrijven van een ondernemingsplan is een belangrijk onderdeel van de start van je bedrijf. Er zijn zes hoofdstukken, je begint bij de introductie en eindigt bij je financieel plan. Ontdek hoe je de zes onderdelen van een ondernemingsplan schrijft.
- Waar vind ik een voorbeeld ondernemingsplan? Heb je moeite met het schrijven van een ondernemingsplan voor je bedrijf? Dan kun jij het gratis template ondernemersplan van Ikgastarten.nl vast goed gebruiken. Er zijn voorbeelden voor verschillende branches.