Hoe start je als freelance marketeer? Heel simpel: je begint bij de basis en je betaalt eenmalig € 51,95 om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kiest een rechtsvorm voor je bedrijf, bijvoorbeeld een eenmanszaak en je kunt in feite aan de slag met je kersverse KvK- en btw-nummer.
Maar waar moet je als freelance online marketeer nog meer aan denken? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet. Direct naar een hoofdstuk? Klik dan op de link.
- Ondernemingsplan maken
- Administratie opzetten
- Belastingzaken en urencriterium
- Klanten vinden als freelance marketeer
- Uurtarief bepalen
- Verzekeringen freelance marketeer
Ondernemingsplan maken
Vraag je je af hoe je succesvol wordt in freelance marketing? Zet dan eerst je plannen op papier en start met een ondernemingsplan. Dat helpt je om je plannen concreter te maken.
Door een ondernemingsplan te maken breng je voor jezelf in kaart wat je kansen zijn, wie je concurrenten zijn en wat eventuele obstakels kunnen zijn op je weg naar succes. Zo kun je beter inschatten waar je aan begint als freelance marketeer.
- Meer weten over het maken van een ondernemingsplan? Download een gratis voorbeeld.
Administratie opzetten
Het is misschien niet het leukste onderdeel van freelancer worden: je administratie opzetten. Maar wél belangrijk. Je wilt natuurlijk een goed overzicht houden over je zakelijke financiële situatie. Zo weet je wanneer je genoeg geld verdient of wanneer je moet bijsturen met een hoger uurtarief of meer uren.
Bovendien is het wettelijk verplicht om een goed verzorgde administratie bij te houden als ondernemer. Je moet namelijk alle gegevens zoals facturen, offertes, bankafschriften en urenregistratie maar liefst 7 jaar lang bewaren voor de Belastingdienst.
Houd je administratie zelf bij of maak gebruik van een handig online boekhoudprogramma zodat je ook facturen kunt opmaken en versturen. Heb je echt geen zin om je bezig te houden met je administratie? Huur dan een boekhouder of accountant in om het werk voor je te doen.
Belastingzaken en urencriterium
Als freelance marketeer krijg je ook te maken met de Belastingdienst. Je moet je btw-aangifte doen en je inkomstenbelasting betalen. En je mag als ondernemer gebruik maken van aantrekkelijk fiscale aftrekposten. Tenminste, als de Belastingdienst je ziet als ondernemer.
Je mag van de Belastingdienst gebruik maken van bepaalde aftrekposten als je voldoet aan belangrijke criteria zoals:
- Maak je als freelancer voldoende winst?
- Heb je meerdere opdrachtgevers?
- Loop je ondernemersrisico en promoot je jouw bedrijf voldoende?
- Stop je genoeg uren in je bedrijf, minimaal 1.225 uren per jaar?
Voldoe je aan bovenstaande eisen? Dan mag je gebruik maken van aftrekposten zoals de startersaftrek en zelfstandigenaftrek.
- Meer weten? In dit artikel lees je meer over verschillende aftrekposten.
Urencriterium
Een van de eisen van de Belastingdienst is dat je voldoende uren in je bedrijf stopt, minimaal 1.225 uren per jaar. Dit wordt ook wel het urencriterium genoemd. En dat betekent dat je ongeveer 24 uur per week aan het werk moet zijn als freelance online marketeer. Het gaat hier gelukkig niet alleen om declarabele uren, alle uren die in je in je bedrijf stopt tellen mee. Let wel op: het urencriterium geldt per kalenderjaar. Als je halverwege het jaar begint, moet je alsnog in dat jaar 1.225 uren schrijven om te voldoen aan het criterium.
- Benieuwd welke uren je mag meerekenen voor het urencriterium? In dit artikel lees je er meer over.
Klanten vinden als freelance marketeer
Als freelance marketeer weet je natuurlijk als geen ander hoe je gebruik kunt maken van online marketing. Via je website, blog en social media kun je in contact komen met interessante potentiële opdrachtgevers.
Je kunt daarnaast ook gebruik maken van een online platform om bijvoorbeeld aan je eerste klant te komen. Denk aan websites als Freelance.nl, Hoofdkraan.nl en Jellow.nl. Verwacht echter niet de hoofdprijs binnen te halen op deze sites. Er is namelijk veel concurrentie. Maar het kan een mooi startpunt zijn om ervaring op te doen als freelancer.
Netwerk inzetten
Maak vooral gebruik van je eigen netwerk om aan leuke nieuwe klanten te komen. Werk regelmatig je LinkedIn-profiel bij of ga eens lunchen met je oud-collega die ook voor zichzelf is begonnen. Ga op zoek naar mensen die je wellicht verder kunnen helpen.
Freelance marketeer Renée van der Hoff gaat bijvoorbeeld naar online en offline netwerkevents met mensen uit haar branche om aan klanten te komen. En ze probeert regelmatig in de publiciteit te komen.
Uurtarief bepalen
Hoe bepaal je een uurtarief als freelance online marketeer? Doe marktonderzoek, wat vragen andere freelancers voor hun diensten? Bedenk dat de kosten voor freelance online marketing erg uiteen lopen. Een uurtarief is bijvoorbeeld afhankelijk van je expertise en ervaring. Gemiddeld liggen de uurtarieven van een freelance marketeer ongeveer tussen de € 50 en € 100 exclusief btw.
Freelance marketeer Renée is tot een helder uurtarief gekomen door een optelsom te maken. Ze heeft onder andere gekeken naar hoeveel ze per maand wil verdienen en hoeveel tijd ze kwijt is aan een opdracht. Maar daarnaast heeft ze ook rekening gehouden met pensioenopbouw en met tijden waarin ze wellicht minder opdrachten heeft.
Verzekeringen freelance marketeer
Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk voor je bedrijf. Bekijk dus welke verzekeringen je als freelance marketeer het beste kunt afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering, rechtsbijstandsverzekering en ziektekostenverzekering.
Welke verzekeringen je uiteindelijk wilt afsluiten, dát is helemaal aan jou. Het ligt bijvoorbeeld aan je financiële situatie. Heb je een flinke buffer waarmee je bepaalde problemen kunt opvangen? Bepaal wat voor jou belangrijk is en welke risico’s je wilt afdekken. Handig: Interpolis heeft een keuzehulptool om te bepalen welke verzekeringen op jouw situatie van toepassing zijn.
Meest gestelde vragen over freelance marketeer
- Wat is een freelance online marketeer?
Een freelance online marketeer is iemand die voor zichzelf werkt en de online marketing verzorgt voor klanten en opdrachtgevers. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld content marketing, SEO, social media of een online strategie uitstippelen. - Hoe start je als freelance marketeer?
Om te starten als ondernemer kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel zodat je aan de slag kunt met een geldig KvK- en btw-nummer. Vervolgens bepaal je een uurtarief, schrijf je een ondernemingsplan, zet je een administratie op en zet je je netwerk in om klanten te vinden. - Hoe bepaal je een uurtarief als freelance marketeer?
Bepaal je uurtarief door te kijken naar de markt, maar ook naar de kosten die je maakt. Maak bijvoorbeeld een berekening op basis van tijd, kosten en hoeveel je nodig hebt om van te leven. Houd daarbij ook rekening met pensioenopbouw en andere kosten die je maakt om je werk te kunnen uitvoeren.