Risico’s nemen
Sporters en ondernemers moeten risico’s durven nemen om succes te behalen. Een tennisser die op matchpoint niet voor een ace gaat, maar alleen serveert om de bal in het spel te brengen, zal waarschijnlijk het punt niet winnen.
Het is daarom geen toeval dat toppers als Roger Federer en Novak Djokovic zoveel toernooien winnen, ze zijn niet bang om te falen. Ze proberen het succes zelf te halen, het komt immers niet vanzelf naar ze toe. Wacht niet op een fout van de tegenstander, maar dwing deze zelf af.
Ondernemen staat - zeker in de beginfase - gelijk aan risico's nemen. Denk aan een periode van investeren in producten of diensten die (nog) niet veel geld opleveren. Natuurlijk heb je het plan van aanpak goed onderbouwd met een ondernemingsplan, maar je weet nooit precies hoe dit uitpakt.
Neem het startersverhaal van KeokeN Interactive. Ze ontwikkelden een internationale game, raken nu steeds bekender in Amerika, maar sprongen in eerste instantie volledig in het diepe. Ze begonnen zonder enige vorm van garantie op succes, met alle risico’s van dien.
Inspelen op veranderende omstandigheden
In het buitenland noemen ze dit agile, een ingeburgerde term in de wereld van softwareontwikkeling. Je splitst hierbij een project op in korte, overzichtelijke delen. Een van de methodieken die hieronder valt is het welbekende scrum, dat voor projectmanagement wordt ingezet.
Als je het woord agile vrij vertaalt komt de term neer op lenig, wendbaar of flexibel. Je moet als sporter en ondernemer snel kunnen schakelen en inspelen op veranderende omstandigheden. Met andere woorden: oplossingsgericht denken. Sporters krijgen regelmatig te maken met een tegenstander die plots een andere tactiek hanteert, of moeten zien om te gaan met een ander weertype (regen, hitte) en zich daar op aanpassen.
Neem bijvoorbeeld de surfers in Rio. Zij krijgen te maken met een onvoorspelbare dwarrelwind en zullen waarschijnlijk iedere race een andere strategie moeten hanteren. Topfavoriet Dorian van Rijsselberghe blinkt uit in tactisch inzicht en won mede daardoor vier jaar geleden in Londen de gouden medaille.
Als ondernemer moet je bij tegenslag of een onverwachte zet van de concurrentie ook snel kunnen schakelen. Je moet goed kunnen observeren en direct een flexibele oplossing vinden. Als een leverancier vanwege een onverwacht noodgeval niet kan leveren, moet je wel kunnen schakelen om je eigen klanten tevreden te houden.
Doorzettingsvermogen tonen
Geen sporter op de Olympische Spelen kan een gebrek aan doorzettingsvermogen worden verweten. Jarenlang hebben ze bloed, zweet en tranen geplengd om hun doel te bereiken: het deelnemen aan de Spelen. Geen weg is zonder obstakels, ook niet voor sporters (zoals bijvoorbeeld atleet Usain Bolt of zwemmer Michael Phelps) bij wie alles ogenschijnlijk vanzelf lijkt te gaan. Ook zij hebben te maken met blessures of andersoortige tegenslag. Wat de toppers gemeen hebben is dat ze nooit opgeven.
Datzelfde geldt ook voor ondernemers. Wie succesvol wil worden, moet over een flinke dosis doorzettingsvermogen beschikken. Ben jij iemand die verder werkt, óók als het even tegenzit? Maakt altijd af waar je aan begint, ondanks de risico’s. De kans op falen is aanwezig, maar de echte ondernemer probeert het vervolgens opnieuw, net zolang tot het slaagt.
Je moet veel van jezelf kunnen eisen, goed kunnen focussen, een helder doel voor ogen hebben en dat ook willen bereiken. Juist als het tegenzit, leer je je ware aard kennen. Doe een SWOT-analyse om je sterke en zwakke punten in kaart te brengen.
Doelgericht zijn
Wie wat wil bereiken, moet goed weten wat hij wil bereiken, het pad naar het doel uitstippelen en zich daaraan houden. Alles moet hiervoor wijken. Een algemeen doel bedenken kunnen we namelijk allemaal: sporters roepen dat ze de beste van de wereld willen worden; ondernemers willen graag rijk worden. Het gaat natuurlijk om dit plan specifiek te maken, de uitwerking hiervan en je vervolgens aan deze strategie houden.
Zwemsters Sharon van Rouwendaal en Femke Heemskerk vertrokken bijvoorbeeld uit Nederland om bij een spartaanse coach in Frankrijk te gaan trainen. De handbaldames besloten het afgelopen jaar niet in de buitenland competitie te gaan spelen, maar zich samen op Papendal optimaal voor te bereiden.
Schermer Bas Verwijlen was de strakke regie van de nationale bond zat, gaf alle betaalde faciliteiten op, trok zijn eigen plan, stak zich in de schulden en betaalde zijn eigen trainer.
Wat deze sporters gemeen hebben is hun focus op dat doel: optimaal getraind op de Olympische Spelen verschijnen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Als ondernemer wil je dit ook. Formuleer daarom een haalbaar doel en focus je daar volledig op. Een van de valkuilen voor startende ondernemers is om de rode draad kwijt te raken en te verzanden in bijzaken.
Je moet de hoofdlijnen bepalen en deze ook zien vast te houden. Focus op de kern en dat is de onderneming tot een succes maken. Besteed daarom sommige taken (bijvoorbeeld de administratie) uit zodat je je volledig kunt concentreren op het ondernemen.
Jezelf blijven ontwikkelen
Topsporters grijpen iedere kans aan om zichzelf te verbeteren: van uren oefenen in een windtunnel op een aerodynamische houding die voor een seconde tijdwinst zorgt (wielrenner Tom Dumoulin) tot een glutenvrij dieet (tennisser Novak Djokovic) om fitter te worden. Toemalig bondscoach Marc Lammers van de hockeysters introduceerde het gebruik van ijsvesten en ijsbaden om beter met de warmte om te gaan. Stilstand is achteruitgang, want de concurrentie hijgt altijd in je nek.
Ondernemers kunnen dit zowel op persoonlijk als bedrijfstechnisch vlak doen. Nu is het niet voor iedere ondernemer weggelegd om te innoveren, maar je moet wel altijd nadenken wat jouw toegevoegde waarde is en waarin je je onderscheidt van de concurrentie. Je wilt je collega’s tenslotte altijd een stap voorblijven. Ook op persoonlijk vlak moet je je blijven ontwikkelen: volg cursussen en workshops en lees vakliteratuur om op de hoogte van de laatste ontwikkelingen te blijven.
Lees ook
5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
Een bedrijfsplan in 10 stappen
5 businesslessen van Richard Branson
Een bedrijf starten: waar begin je?
Checklist: SWOT-analyse opstellen
6 kenmerkende eigenschappen van ondernemers