1. Wed op meer dan één paard
Het binnenhalen van een eerste opdrachtgever of klant is voor iedere starter een feestelijk moment. Het laat zien dat er vraag is naar jouw product of dienst. Toch zul je ook na dit eerste succes aan acquisitie moeten blijven doen.
Een slimme ondernemer kijkt namelijk vooruit en wedt op meer dan één paard. Hierdoor zul je niet snel afhankelijk worden van een enkele partij die de toekomst van jouw business volledig bepaalt. Ook verklein je zo de kans dat de fiscus jouw werkzaamheden achteraf beoordeelt als een verkapt dienstverband.
2. Zet je bedrijf in de schijnwerpers
Nieuwe opdrachten komen voor de meeste starters niet aanwaaien. Daarvoor moet je goed zichtbaar zijn voor potentiële opdrachtgevers en klanten. Als je wilt dat je bij hen op het netvlies komt te staan, moet je de onderneming voortdurend in de schijnwerpers zetten.
In bepaalde branches doen zelfstandige professionals dit vaak met een zakelijke website of blog. Als je langs deze weg regelmatig waardevolle en relevante content deelt, grijp je wellicht sneller hun aandacht.
Daarnaast kun je via social media een stuk eenvoudiger het gesprek aangaan met potentiële klanten dan vroeger.
3. Krijg grip op risico's
Als ondernemer kun je niet om het nemen van sommige risico's heen. Dat begint eigenlijk al bij de eerste stap naar ondernemerschap. Veel mensen verruilen daarbij de zekerheid van een vast inkomen voor de vrijheid kansen die een eigen bedrijf biedt.
Dat betekent echter niet dat je zomaar alle risico's hoeft te nemen. Zo kan het verstandig zijn om bepaalde zaken af te dekken met verzekeringen. Als startende ondernemer moet je onder meer denken aan premies voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en rechtsbijstand.
4. Zet afspraken op papier
Veel zaken zijn in principe mondeling af te spreken. Het probleem daarbij is echter dat die afspraken later moeilijk zijn te bewijzen. Het is daarom verstandig om mondelinge afspraken met of toezeggingen van opdrachtgevers of klanten op papier te zetten.
Dat doe je bijvoorbeeld met het opstellen van algemene voorwaarden. Hetzelfde geldt voor eventuele gemaakte afspraken met werknemers, die je het beste in een schriftelijk arbeidscontract kunt gieten. Bij een zakelijk conflict of arbeidsconflict kun je dan hierop terugvallen.
5. Zorg voor een appeltje voor de dorst
Iedere onderneming heeft zo zijn pieken en dalen.
Voor die toekomstige momenten dat de zaken net even wat minder lekker lopen, kan het verstandig zijn om nu al een financieel appeltje voor de dorst achter de hand te houden.
Zo'n financiële buffer spreek je aan op momenten dat je tijdelijk minder of helemaal geen opdrachten hebt. Daarvoor zet je bijvoorbeeld iedere maand een deel van jouw inkomsten opzij.
Dat kun je onder meer doen met een zakelijke spaarrekening. Op deze manier hoef je minder snel een beroep te doen op de bijstand en kun je rustig op zoek gaan naar alternatieve inkomstenbronnen. Dat scheelt een hoop slapeloze nachten.
6. Werk aan jouw inzetbaarheid
Het is belangrijk om inzetbaar te blijven. Zo voorkom je dat jouw onderneming onverhoopt stil komt te liggen.
Het is daarvoor belangrijk om zo veel mogelijk te voorkomen dat je uitvalt door ziekte. Je verkleint de kans daarop met een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging.
Daarnaast houdt een goede inzetbaarheid in dat je up-to-date blijft en weet wat er speelt in jouw branche. Door het regelmatig volgen van opleidingen en cursussen blijf je bij de tijd en kun je inspelen op nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied.
Tips van de redactie
Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?
Met een gerust hart voor jezelf beginnen doe je zo
Freelancer worden: wat zijn de aandachtspunten?
Pensioen opbouwen als ZZP'er: wat zijn de mogelijkheden?
Jezelf onderscheiden als ZZP'er doe je zo