1. reQall
Tot het grote moment daar is dat u zich een persoonlijk assistent, secretaresse of ander personeel kunt veroorloven, kunt u prima uit de voeten met reQall. Deze 'alleskunner' op organisatorisch vlak helpt u onder meer bij het managen van dagelijkse to do-lijstjes en geeft een tijdige herinnering bij belangrijke afspraken of taken. Daarnaast kunt u reQall gebruiken bij het vastleggen van zowel gesproken als geschreven boodschappen; zo hoeven plotselinge briljante ingevingen op onhandige momenten (u zit vast in de file of staat in de rij bij de bakker) nooit meer verloren te gaan.
Deze tool integreert bovendien eenvoudig uw mobiele telefoon met uw email-accounts en organiseert de berichten op onderwerp of datum. Zo kunt u zowel een zakelijk sms-bericht als email van een klant terugvinden op een en dezelfde plek. ReQall draait op bijna alle bekende platforms, waaronder Outlook, Google Calendar, Blackberry, iPhone en Android. Er is een gratis service en een uitgebreide betaalde service. Kosten: circa negentien euro per jaar.
Website: reqall.com
2. YouEye
Bij het starten van een bedrijf mag het (laten) ontwikkelen van een website tegenwoordig ook zeker niet ontbreken. Het bouwen van een site is in eerste instantie echter een vrij eenzijdig proces. U kiest samen met de websitebouwer en vormgever voor een bepaalde inhoud en lay-out, maar hoe weet u zeker dat bezoekers straks ook hun weg kunnen vinden op uw site? Om daarachter te komen kunt u een professioneel usability-bureau inschakelen, waarbij uw website uitvoerig door willekeurige personen wordt getest. Een goedkopere optie voor starters is een online service zoals YouEye.
Met YouEye kunt u uw nieuwe site laten testen door willekeurige testers, die worden benaderd via de bekende social media-platforms. De 'proefpersonen' kunt u zelf benaderen. Daarnaast is het bij deze service mogelijk om letterlijke opnames te zien van het computerscherm van een tester, zijn of haar webcam en microfoon, zodat u al heel snel een concreet beeld heeft van de gebruiksvriendelijkheid van uw website. YouEye heeft gratis en betaalde accounts; uiteraard kunt u met de betaalde variant veel meer (bij de gratis versie krijgt u bijvoorbeeld slechts één tester en betaalt u een hoger bedrag voor elk nieuw paar testende ogen), maar of dit echt nodig is, hangt af van hoe uitgebreid u uw site wilt laten testen.
Website: youeye.com
3. The AppBuilder
Een logisch vervolg van een eigen website - en een prima manier om uw startup verder goed in de markt te zetten - is het (laten) ontwikkelen van een app. Ook hiervoor geldt: het inhuren van een professioneel bureau is in bepaalde gevallen aan te raden, maar startende ondernemers willen soms liever 'klein' beginnen. Slim, want zo loopt u minder risico op het lanceren van een applicatie die nodeloos flopt. In dat geval verdient het de aanbeveling om eens googelen op The AppBuilder.
Dit is een fijne online service waarmee u zelfstandig aan de slag kunt met het creëren van een mobiele applicatie. Een groot voordeel van The Appbuilder is dat dit in eerste instantie helemaal niets kost. Het bouwen en bekijken van het eindresultaat is namelijk gratis; pas als u tevreden bent met de app en deze wilt aanmelden bij de app stores, moet u ervoor betalen. Bij een standaardabonnement bent u per geactiveerde applicatie maandelijks circa 22 euro kwijt. De app is dan beschikbaar voor de iPhone, iPad, Android en Windows Phone.
Website: theappbuilder.com
4. Evernote
Voor de lichtelijke chaoten onder ons die ook dagelijks tientallen Post It-velletjes volkrabbelen met telefoonnummers van potentiële klanten of opdrachtgevers, algemene aantekeningen en to do-lijstjes van taken die u vandaag echt niet mag vergeten: kijk eens of Evernote voor u wat rust in de chaos kan brengen.
Met deze fijne applicatie kunt u al uw aantekeningen archiveren en ze vervolgens synchroniseren met uw computer, tablet of smartphone. U kunt er ook foto's of geluidsfragmenten mee opslaan en screenshots maken van handige websites. Met Evernote kunt er zeker van zijn dat u, al speurend naar dat ene belangrijke telefoonnummer, nooit meer gefrustreerd door een stapel geeltjes op uw bureau hoeft te zoeken. En het is nog beter voor het milieu ook.
Website: evernote.com
5. Remember the Milk
Een grappige naam voor een uiterst handige applicatie: met Remember the Milk heeft u altijd een actueel to do-lijstje bij de hand. U heeft beschikking tot handige reminders, zodat u nooit meer vergeet om op tijd uw administratie te doen, papier bij te bestellen voor de printer of inderdaad dat ene pak melk bij de supermarkt te halen.
Remember the Milk biedt de mogelijkheid om prioriteiten mee te geven aan de activiteiten en zorgt ervoor dat u indien gewenst een tijdige herinnering ontvangt per email, sms etc. U kunt uw taken delen met anderen en deze offline beheren. Tot slot is het erg eenvoudig om deze app te integreren met andere diensten, waaronder uw smartphone, iGoogle en Gmail. Inschrijven voor deze dienst is gratis.
Website: rememberthemilk.com
6. OmniGraffle
Wie tijdens meetings of zakelijke lunches met klanten bij het schetsen van een situatie nogal eens naar een pen en notitieblokje, whiteboard of servetje grijpt, maakt vast meer indruk wanneer hij of zij gebruik maakt van OmniGraffle. Deze app is speciaal ontwikkeld voor de iPad van Apple, al moet deze wel minimaal draaien op iOS 5.0.
Omnigraffle komt bijvoorbeeld goed van pas bij het uittekenen van diagrammen, website wireframes of een omnigram. De tool is zo ontworpen dat deze onderscheid kan maken tussen een doodgewone schets of ingewikkelde diagram en zorgt ervoor dat u in no time een professioneel uitziend ontwerp heeft getekend. Eenmaal tevreden met het design kunt u het bestand ter plekke opslaan en exporteren als PDF-bestand. De kosten voor deze applicatie bedragen circa veertig euro.
Website: omnigroup.com/products/omnigraffle-ipad/
7. ExpenseTracker - Spending
ExpenseTracker laat zich eigenlijk het best omschrijven als huishoudboekje voor zakelijke uitgaven. Met deze app voor de iPhone heeft u goed inzicht in uw financiën en kunt u tot op de eurocent af bijhouden hoeveel geld u op welke momenten aan zaken heeft uitgegeven. Of hoeveel geld er op een bepaalde dag is binnengekomen natuurlijk. De app is eenvoudig in gebruik, maar u kunt er tegelijkertijd wel professioneel uitziende diagrammen mee maken. De rapporten die u maakt, kunt u later ook exporteren naar Google Docs Spreadsheets en in de cloud opslaan. De app is dan wel niet geheel gratis, maar ook zeker niet te duur: voor 2,39 euro heeft u deze ExpenseTracker gedownload en geïnstalleerd op uw iPhone.
Website: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.shiva.apps.expense.tracker&hl=en
Lees ook
De 5 eerste grote technische innovaties van 2012
7 slimme social media tools voor ondernemers
6 manieren om uw website SEO-proof te maken
De 8 beste zakelijke apps van 2011
7 slimme clouddiensten om data op te slaan