Bedrijf schaalbaar inrichten
Het kenmerk van schaalbaarheid is dat jouw businessmodel net zo goed werkt bij 100 klanten als bij 10.000 klanten. Dat betekent dat je om je bedrijf schaalbaar in te richten de infrastructuur moet automatiseren, waardoor je alleen maar de aantallen hoeft te vergroten.
Protocollen vastleggen
Een gestandaardiseerd product is een schaalbaar product. Standaardiseren betekent dat je precies vastlegt hoe je het doet, volgens welke protocollen en met welke service. Je doet steeds zoveel mogelijk hetzelfde. Zo lever je tegen lage kosten altijd dezelfde kwaliteit.
Met deze formule zijn bijvoorbeeld grote fastfoodketens groot geworden. Maar je kunt dit concept ook toepassen op producten en diensten, door te werken met vaste draaiboeken, uitgewerkte trainingen of e-coaching modules.
Winkel en webshop combineren voor meer schaalbaarheid
Retailers kunnen hun bedrijf ook schaalbaar inrichten. Een combinatie van een fysieke winkel en een webshop biedt bijvoorbeeld meerdere voordelen. Je bereikt meer publiek, je kunt verkopen automatiseren, je bent altijd ‘open’ en als je het logistieke bezorgproces hebt ingericht, kun je de producten eenvoudig thuis bij de klanten laten bezorgen. Zo kun je dus meer omzet genereren.
- Lees hier alles over het combineren van een webshop en winkel
Betaalmethoden combineren
Een combinatie van fysieke winkel en webshop biedt dus voordelen. Daar komt bij dat je alle betaalmethoden, zowel in de winkel als via de webshop, kunt combineren in één kassasysteem. Zo heb je alle transacties in een virtueel loket en altijd een goed overzicht van je verkopen en omzet. Bijkomend voordeel: je kunt de betaalmethoden eenvoudig opschalen. Verderop in dit artikel gaan we dieper in op de betaalstrategieën.
- Lees alles over het combineren van betaalmethoden in een winkel en webshop
Online platform starten
Het starten van een online platform, waar je vraag en aanbod bij elkaar brengt, is erg populair onder ambitieuze startende ondernemers. Je kunt je bedrijf snel opschalen om te groeien.
Bij het starten van een online platform zit het meeste werk in de opstartfase. Je moet een platform bouwen en alles goed inrichten. Voor de aanbieders, de kopers, maar ook je betaalsystemen.
Bij de start ben je dus vooral aan het investeren. Als de basis klopt, kun je live en ga je geld verdienen. Het voordeel van een online marktplaats of platform is dat je makkelijk kunt opschalen. Je kunt vanwege de gebouwde infrastructuur snel nieuwe gebruikers toevoegen. Hoe meer gebruikers, hoe meer omzet.
Startersverhaal Social Deal
Social Deal is wat dat betreft een mooi voorbeeld. Het bekende online platform met kortingsdeals begon lokaal in Maastricht, waarna de infrastructuur zo werd ingericht dat de deals eenvoudig in nieuwe steden kon worden aangeboden. In dit startersverhaal legt oprichter Rens van den Berg uit hoe ze dit deden.
Schaalbaar verdienmodel opstellen
Kijk voor schaalbaarheid dus goed naar je verdienmodel. Er zijn verschillende businessmodellen die je kunt gebruiken om je bedrijf schaalbaar in te richten.
Schaalbaar businessmodel: Franchise
Een van de businessmodellen is franchise. Een goed voorbeeld hiervan is het startersverhaal van Poké Perfect. Gerrit Jan en Quinta Witzel introduceerden de poké bowl in Nederland en wilden vanaf het begin een schaalbaar horecaconcept neerzetten.
Mede omdat het voor franchisenemers makkelijk is om op deze manier een restaurant te beginnen en Poké Perfect dus snel door kon groeien. “Het voordeel van het gerecht poké bowl is dat je het kan standaardiseren en makkelijk kan bezorgen. We hebben in het begin een Amerikaanse chef-kok over laten komen om recepten en sauzen te ontwikkelen. Inmiddels worden de gerechten in een keuken centraal geproduceerd, zodat er niet in iedere vestiging een chef-kok hoeft te staan.”
Opschalen met freemium
Een ander verdienmodel is freemium; voorbeelden hiervan zijn YouTube en Spotify. Je hebt een basis (gratis) en voor extra’s (bijvoorbeeld reclamevrij kijken luisteren) kun je een abonnement afsluiten.
Schaalbaar businessmodel: het abonnementsmodel
Freemium overlapt al deels met het abonnementsmodel. Als je een dienst of product levert, waar klanten zich op kunnen abonneren, is het rekensommetje snel gemaakt; hoe meer klanten een abonnement nemen, hoe meer je verdient.
Het bekendste voorbeeld is Netflix: je kijkt voor een vast bedrag per maand series en films. De inkoopkosten zijn hetzelfde, of je nu 1 miljoen of 8 miljoen kijkers hebt. Een groei in abonnees zorgt voor de winst.
- Doe hier de verdienmodel challenge
Business Model Canvas
Gebruik het Business Model Canvas om je verdienmodel nog eens onder de loep te nemen. Je kunt pas gericht aan een verhoging van je omzet werken, als je alle aspecten van je onderneming goed in kaart hebt. Met het Business Model Canvas beschrijf je de negen bouwstenen van jouw bedrijf, waaronder je verdienmodel.
- Bekijk hier een voorbeeld en invulmodel van het Business Model Canvas
Betaalstrategie schaalbaar inrichten
De betaalstrategieën voor een webshop, online platform of een combinatie van een webshop met een fysieke winkel hebben als overeenkomst dat de betaalsystemen schaalbaar moeten zijn. Betaalmogelijkheden moeten duidelijk, veilig, betrouwbaar en herkenbaar zijn. En eenvoudig toe te voegen aan je online kassasysteem.
Betaalsystemen online platform
Bij een online platform moet het afrekenen snel en veilig verlopen. Bied daarom bekende betaalsystemen aan die klanten herkennen en vertrouwen.
Als eigenaar van een online platform wil je meerdere betaalmethoden aanbieden. Je wilt immers zoveel mogelijk klanten bedienen, nationaal en internationaal. Je kunt, net als bij een webshop, de betaalmogelijkheden snel opschalen.
Rabo OnlineKassa
Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo Smart Pay, is een uitgebreid online kassasysteem. Je kunt er Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onderbrengen.
Je bepaalt zelf welke online betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen ook internationale betaalmethoden toevoegen? Dan groeit Rabo OnlineKassa met je mee.
- Lees hier alles over Rabo OnlineKassa: de mogelijkheden, voordelen en kosten
Alle betaalmogelijkheden zijn te vinden in één loket, zo hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten met de verschillende aanbieders. In het dashboard van Rabo Smart Pay vind je vervolgens één overzicht van alle transacties.
De dagomzet van je webshop wordt de volgende dag op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties.
Schaalbare betaalmethoden in een fysieke winkel
Het meest gebruikte betaalmiddel in een fysieke winkel is pinnen, waarbij de meeste transacties contactloos plaatsvinden. Bij alle pinoplossingen van Rabobank kun je jouw klanten de mogelijkheid van contactloos betalen bieden, zowel met bankpas als mobiel en wearables. Refunds zoals bij webshops zijn uiteraard ook mogelijk, in de winkel heet dit retourpinnen.
Er zijn verschillende pinoplossingen mogelijk: van een vaste pinautomaat tot Rabo SmartPin, waarmee je van je mobiele telefoon een pinapparaat maakt. Deze kun je vervolgens ook uitbouwen met accessoires zoals een kassalade, printer en barcodescanner, tot Rabo Smartstore: een slim en volledig kassasysteem. Zo groeit jouw pinapparaat met jou en je bedrijf mee.
- Meer over beginnen met pinbetalingen
Rabo Smart Pay: alle betaalmethoden in één overzicht
Met een schaalbaar bedrijf wil je een betaalsysteem dat vanaf het begin al geschikt is en vervolgens met je meegroeit. Met alle bovenstaande betaaloplossingen maak je automatisch gebruik van Rabo Smart Pay. Je online betalingen via Rabo OnlineKassa en je pintransacties via Rabo SmartPin en Rabo SmartStore komen terecht in één overzicht: het dashboard van Rabo Smart Pay.
Groeit je bedrijf en voeg je nieuwe betaalmogelijkheden toe? Dan groeit Rabo Smart Pay met je mee. Het dashboard geeft je inzicht in je zakelijke transacties en de omzet van je winkel en webshop(s). Op deze manier houd je overzicht over alle betaalmethoden: van pinnen en iDEAL tot creditcards en een betaalverzoek (met QR-code).
Betaalmethoden toevoegen
Groeit je winkel, open je een webshop erbij, of merk je dat klanten graag ook andere betaalmethoden gebruiken, dan kun je flexibel meebewegen.
Je kunt in Rabo Smart Pay eenvoudig betaalmogelijkheden toevoegen, zoals een mobiele pinautomaat, een online kassa of online betaalmethoden voor je webshop. Opschalen met betaalmogelijkheden blijkt dus heel eenvoudig.
- Hier lees je meer over Rabo Smart Pay