Een businessplan voor de horeca heeft een aantal extra aandachtspunten ten opzichte van een ‘regulier’ bedrijfsplan.
Natuurlijk zijn er de gebruikelijke zaken als de doelstelling, het probleem, de toegevoegde waarde en de reden waarom je nu een bedrijf start.
Maar daarnaast zijn vooral het marketingplan en het financiële plan heel belangrijk.
Startkapitaal horeca
Dat kan ook niet anders, want wie een horecazaak wil openen, heeft startkapitaal van externe financiers nodig. Een gemiddelde horecazaak heeft toch al snel een paar honderdduizend euro nodig om van start te gaan.
Een horeca-onderneming leiden is geen natte vingerwerk, waarbij je hoopt dat er klanten op je mooie locatie komen aanwaaien.
Zonder goed onderbouwd businessplan kom je niet eens in aanmerking voor een gesprek bij de bank of bij andere investeerders.
Voordat een instantie geld in jouw onderneming zal steken, wil men daar immers weten:
- Om wat voor horecabedrijf het gaat
- Wat de financiële vooruitzichten zijn
- Wat jouw strategie is
- Wat daardoor de kans van slagen is van je onderneming. De investering moet wel worden terugverdiend
Schrijf een gedegen marketingplan
Los van alle overige elementen van het ondernemingsplan is het voor horeca-ondernemers van belang om een gedegen marketingplan te schrijven.
Eén van de belangrijkste aspecten hieruit is het in kaart brengen van de concurrentie. Maak een analyse om meer inzicht te krijgen in de huidige markt.
Omschrijf iedere concurrent kort en geef aan wat jij anders gaat doen. Hierbij kun je denken aan een duurzaam productieproces of het bieden van een scherpere prijs, betere service of een aantrekkelijke bedrijfslocatie.
Omschrijf iedere concurrent kort en geef aan wat jij anders gaat doen.
Verbind de elementen uit de marketingmix
Onderdeel van het marketingplan is de marketingmix, ook wel bekend als de vier P’s: Prijs, Product, Plaats en Promotie.
In de horeca komen hier overigens nog een 5e en 6e ‘P’ bij: Personeel en Presentatie. In de ideale situatie zijn al deze zes elementen met elkaar verbonden en met elkaar verweven.
1. Product
Welk product ga je aanbieden en wat is de strategie omtrent deze producten? Hoe krijg je de doelgroep zover dat ze bij jou in de zaak komen om jouw product te proberen?
Wat is de toegevoegde waarde? Koffie verkopen kan iedereen, maar waarom is jouw koffiezaak beter dan die koffietent aan de overkant van de straat. Zijn het de speciale koffiebonen uit Ethiopië of Colombia of is het de zelfgemaakte appeltaart?
Open je een lunchroom, zoek dan bijvoorbeeld leveranciers uit de regio. Laat zien waar je de producten vandaan haalt, bij welke boer je het vlees koopt, bij welke bakker je het brood haalt.
Onderscheid je ten opzichte van de concurrenten, met goede producten.
Koffie verkopen kan iedereen, maar waarom is jouw koffiezaak beter dan die koffietent aan de overkant van de straat.
2. Prijs
De prijsbepaling in de horeca is erg belangrijk. Uiteraard ben je hiervoor ook afhankelijk van je leveranciers. Over de inkoop van bier valt bijvoorbeeld niet veel te onderhandelen.
Op het gebied van eten kan je dan bijvoorbeeld wel weer variëren. Bied je een (wisselende) daghap voor € 10 aan of kies je voor een exclusiever segment?
Bedenk wel dat als jouw prijzen gelijk zijn aan de concurrentie, dat je de slag ergens anders moet winnen.
Zorg dat klanten bij jou meer waar voor hun geld krijgen: dit kan de service zijn of de kwaliteit van de producten. Maar ook de ontspannen sfeer of het zonnige terras.
3. Personeel
Medewerkers spelen een grote rol in het succes van jouw onderneming. Niet alleen omdat ze als visitekaartje fungeren voor jouw bedrijf, maar ook omdat personeel een doorslaggevende factor is voor klanttevredenheid.
Wie afgeblaft wordt, komt niet meer terug. Een tevreden klant zorgt (in)direct voor promotie door mond-tot-mondreclame, op social media of door de online recensies.
4. Promotie
Promotie is tegenwoordig niet alleen meer adverteren met het feit dat je een mooi product of een leuke zaak aanbiedt. De klant is kritischer en mondiger geworden - interactie wordt daardoor steeds belangrijker.
Maak social media-accounts aan op Facebook en Instagram en houd deze ook actief bij.
Speel hier op in met een aantrekkelijke website, waar klanten niet alleen het menu kunnen lezen, maar ook vragen kunnen stellen, suggesties doen en klachten kunnen indienen.
Maak social media-accounts aan op Facebook en Instagram en houd deze ook actief bij. Daar zul je veel profijt van hebben.
5. Plaats
Als je geen goede locatie voor je koffiezaak vindt, wordt het moeilijk om een sterke start te maken.
Zeker in het begin als je nog niet veel bekendheid hebt, moeten de klanten de weg naar jouw bedrijfspand zien te vinden.Als je dan met een restaurant op een industrieterrein zit weggestopt, wordt het lastig om een vliegende start te maken.
Klanten komen nog niet speciaal naar jouw zaak, dat komt later pas bij herhalingsbezoeken. Doe daarom uitgebreid promotie om je zaak gevonden te laten worden.
Denk ook aan de bereikbaarheid voor de gasten. Is er genoeg parkeergelegenheid?
6. Presentatie
Dit is het overkoepelende begrip voor de uitstraling van jouw horecazaak. Zorg dat de zaak in alle opzichten een goede en positieve uitstraling heeft.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Het personeel dat er verzorgd bijloopt.
- De inrichting van de zaak.
- Het servies dat overeenkomt met de huisstijl (robuuste houten borden voor een stoer grillrestaurant).
- De schoonmaak van de wc’s.
- Het inschenken van een glas wijn.
- Het omgaan met de klanten.
Zorg dat de zaak in alle opzichten een goede en positieve uitstraling heeft.
Schrijf een financieel plan
Naast het marketingplan draait het ondernemingsplan vooral om het financiële plan. Je hebt in de meeste gevallen externe financiering nodig, maar daarvoor moet je deze partij(en) wel zien te overtuigen.
Zoek uit welke bedrijfsmiddelen je nodig hebt om te starten en laat zien hoe je deze investeringen wilt financieren. Klop je aan bij de bank, leen je bij familie en bekenden of heb je crowdfunding voor ogen?
Beschrijf bij het gebruik van vreemd vermogen duidelijk wat je investeerders te bieden hebt. Hoe (en wanneer) ga jij geldschieters terugbetalen?
Financieel plan met begroting
Met een financieel plan bereken je hoeveel geld je nodig hebt om een bedrijf te starten, waar je dit kapitaal vandaan haalt en hoeveel winst je gaat maken.
Een goed financieel plan bestaat uit vijf begrotingen:
-
Investeringsbegroting
Welke investeringen zijn noodzakelijk en wat kosten ze?
-
Financieringsbegroting
Hoe ga je deze investeringen bekostigen? -
Exploitatiebegroting
Maak een inschatting van de verwachte omzet en kosten. -
Liquiditeitsbegroting
Een periodiek overzicht van de inkomsten en uitgaven. -
Persoonlijke begroting
Bereken hoeveel geld je privé nodig hebt om rond te komen.
Ontwijk de valkuilen
Maak niet de fout door het ondernemingsplan achteraf te gaan schrijven. Een valkuil voor startende ondernemers is dat ze eerst de locatie kiezen en daar het ondernemingsplan op aanpassen.
Je ziet een fantastisch pand voor jouw koffiezaak, maar de huur is hoog en je moet een flink bedrag voor de goodwill betalen.
Maak niet de fout door het ondernemingsplan achteraf te gaan schrijven.
Het gevaar is dat je daardoor niet kritisch genoeg bent en de overige variabelen te positief inschat. De verwachte omzet en het aantal klanten.
Met als gevolg dat de cijfers tegenvallen en je binnen een paar maanden in een te duur pand tot aan je nek in de schulden zit. Op een fantastische locatie, dat wel.
Horeca bedrijf starten: goede voorbereiding
Schrijf daarom eerst een bedrijfsplan waarin je een reëel beeld van de zaken schetst. Ga vervolgens op zoek naar een locatie die aan alle randvoorwaarden voldoet.
Dankzij het opgestelde financiële plan weet je wat de maximale huur- of hypotheekprijs voor het pand kan zijn. Dankzij het marketingplan weet je of er genoeg klanten langs zullen komen en hoe de concurrentie het doet.
Een horeca-onderneming leiden is geen natte vingerwerk, waarbij je hoopt dat er klanten op je mooie locatie komen aanwaaien. Het is een keiharde business, waarop je goed voorbereid moet zijn.
Ook interessant voor jou
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Een eigen horecabedrijf in 12 stappen