Zo bedenk je een goed idee voor je eigen bedrijf

Bijgewerkt op 19 april 2019
7 min  leestijd
16.948
Auteur: Roy Timmerman
Bedenken van een bedrijfsidee

Ondernemen begint met een goed idee. Maar hoe vind je nou dat gat in de markt en bedenk je het briljante idee waarmee je een sterke start kunt maken?

Je hoeft niet altijd het wiel uit te vinden om tot een briljant idee te komen. Een gat in de markt kan ook een idee, dienst of product zijn dat is geïnspireerd op een trend. Het uitgangspunt moet in ieder geval zijn dat je de behoefte van de klant vervult.

Ideeën voor een eigen bedrijf 

Er zijn verschillende mogelijkheden om tot een goed idee voor je bedrijf te komen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan uit frustratie vanwege het ontbreken van een bepaald product. Iedereen ergert zich wel eens aan bepaalde producten of diensten die niet goed werken.

Je bent echt niet de enige die dit vindt. Maar wellicht ben je wel de enige die een bedrijf start om het product of de dienst te gaan aanbieden.

Milestone™ kaarten

Gemma Broekhuis verkoopt met Milestone™ kaarten om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen. Het idee voor haar bedrijf ontstond uit eigen behoefte. Gemma was moeder geworden en ze wilde herinneringen duidelijker vastleggen. 

“De directe aanleiding was toen mijn zoontje zich voor het eerst omrolde. Ik schreef een briefje met de tekst: ‘ik heb me voor het eerst omgerold’, met de datum erbij. Dat legde ik naast hem neer en maakte er een foto van. Ik realiseerde dat het echt een toevoeging was: je gaat van een foto naar herinnering.”

“Brainstorm met tegenpolen. Als je vooruit wil, moet je nieuwe en verrassende inzichten krijgen.”

Brainstorm met tegenpolen

Een gebruikelijke manier om tot goede ideeën voor je bedrijf te komen is door te brainstormen. Maar doe dat dan wel met tegenpolen, zegt businesscoach Ruud Derks. Je moet volgens hem geen gelijkgestemden om je heen verzamelen. “Als je vooruit wil, moet je nieuwe en verrassende inzichten krijgen.”

Vragen voor je brainstorm

Houd daarom brainstormsessies met andere ondernemers uit verschillende branches. Zo kun je je ideeën toetsen en later doorontwikkelen. Natuurlijk is het ook fijn om te praten met gelijkgestemden. Maar om echt verder te komen, heb je tegengas nodig. Een positief, kritische blik.

We hebben aan de hand van Ruud Derks een lijstje met 11 lastige en kritische vragen opgesteld die je hierbij verder kunnen helpen. 

 

Image
11 lastige vragen

 

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

Vervul de behoefte van de klant

Volgens Ruud Derks ligt de basis voor goede ideeën bij het praten met klanten. “Je moet echt goed weten wat de klant wil. Je doet met jouw bedrijf waar de klant naar vraagt en vervult een behoefte.”

En dat betekent simpelweg de mensen uit jouw doelgroep vragen wat zij van je product of dienst vinden. En - heel belangrijk ook - of ze bereid zijn hiervoor te betalen. Neem het voorbeeld van Suzanne van Straaten.

Sprinklr

Zij is oprichter van Sprinklr. Van Straaten wilde duurzame en biologische planten verkopen. Voordat ze echt begon, ondervroeg ze een zomer lang bij een tuincentrum de klanten over hun behoeften. 

Gemma Broekhuis: “Zoek niet alleen naar bevestiging, maar bekijk de realiteit: zijn mensen bereid om ervoor te betalen? Ik had mijn idee eerst in kleine kring bij vriendinnen kunnen testen, maar wat test je dan eigenlijk? Ga het testen in de markt.”

Succesvol van start - stappenplan

Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe. Met ons stappenplan weet je zeker dat je niets vergeet en ga jij succesvol van start!
 

Aan de slag

Idee bedenken, zoek toegevoegde waarde

Zeker in de online wereld is de concurrentie enorm en bieden veel webshops dezelfde producten aan. Om je te onderscheiden ben je dan al snel geneigd om op prijs te gaan concurreren.

Niet doen, zegt Thomas Deters van Azalp, die groot werd met ‘betaalbare luxe voor huis en tuin’, zoals blokhutten en sauna’s. “Dan draai je dus wel omzet, maar je verdient geen geld. En wat is dan je bestaansrecht als de concurrent een euro lager gaat zitten? Ondernemingen die de focus op prijs leggen, vallen op een gegeven moment om.” 

Tip: concurreer online niet op prijs. Focus op unieke producten en merken, waar de marges hoger liggen.

Gadero: focus op één aspect

Henk-Jan Bijmolt vond online een toegevoegde waarde met zijn bedrijf Gadero. Hij verkoopt met zijn webwinkel tuinhout. Er was niemand die dat nog deed, de logistiek van de grote partijen hout bleek niet eenvoudig. Voor hem juist een reden om vol overgave in het gat te springen.

Zijn advies: “Richt je op een klein dingetje en word daar goed in. Moeten we ook planten gaan aanbieden? Nee, daar zijn online andere spelers al goed in. We doen alleen hout.” 

Door extreme keuzes te maken, werd Gadero al snel een succes. "Wij kiezen voor online: we hebben geen showroom. Alles of niets brengt je vaak verder en daardoor ben je voor de klant ook heel duidelijk waar je voor staat en waar je goed in bent.”

Spring in op (mondiale) trends

Een trend bedenk je niet, maar die signaleer je. Er zijn verschillende – mondiale – trends waar je in kunt springen. Denk aan nieuwe technologieën (IoT), of duurzaamheid. 

Wouter Staal van Yoghurt Barn signaleerde in Spanje een hype rond frozen yoghurt. Hij scherpte het idee aan naar de Nederlandse (en Noord-Europese) markt en binnen jaar openden Wouter en zijn vrouw hun eerste winkel. Inmiddels hebben ze door heel Nederland dertien vestigingen in eigen beheer, en willen ze nu heel Nederland veroveren door middel van franchise.

“Je moet niet inspelen op wat er in de huidige markt is, maar op wat er gaat komen.”

Sustainder: armaturen voor lantaarnpalen

Niek de Jong maakt met zijn bedrijf Sustainder slimme armaturen voor lantaarnpalen. Hij benadrukt dat het belangrijk is om te handelen als je een trend of kans ziet. “Ik was eens op een congres waar Lee Towers sprak. Er zaten duizend man in de zaal en hij zei: ‘jullie hebben allemaal een briljant idee, maar er gaat er maar één iemand het uitvoeren. Die maakt het verschil’. 

“Het is belangrijk om een goed gevoel te hebben voor (markt)trends. Je moet niet inspelen op wat er is, maar op wat er gaat komen. Neem de elektrische auto. Een mooi product, maar als ik er nu mee aan de slag ga, ben ik nummer 35 en dus niet onderscheidend.”

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten