Betaalmethoden: hoe ontvang ik mijn geld?

Bijgewerkt op 13 november 2023
7 min  leestijd
1.809
Auteur: Redactie
hoe ontvang ik mijn geld betaalmogelijkheden

Ga jij een eigen bedrijf starten? Dan gaan jouw klanten je natuurlijk betalen voor je producten of diensten. Hoe kunnen ze dat doen en wat moet jij hiervoor regelen? In deze checklist zetten we de bekendste betaalmethoden op een rij.

Om je een idee te geven van de diverse mogelijkheden, lichten wij hieronder er een aantal voor je uit. Klik op de link om direct naar de betaaloptie te gaan. 

  1. Zakelijke rekening
  2. Pinoplossingen
  3. Contant geld
  4. Internationale betalingen
  5. Online betaalmethoden
  6. Incasso

Welke betaalmethode past bij jou?

Van contant geld tot pinnen en contactloos betalen via de smartphone: tegenwoordig zijn er voor ondernemers - wat geld ontvangen betreft - meerdere wegen die naar Rome leiden.

Maar welke betaalmethode past het best bij jou? Welke mix van betaalmethoden je kiest, hangt vooral af van de manier waarop jij je producten of diensten levert en de voorkeuren van je klanten.

Voorbeelden betaalmethoden

Een loodgieter die bij zijn klanten thuiskomt biedt immers andere betaalmethoden dan een projectmanager die tijdelijk bij een opdrachtgever op kantoor werkt en een factuur stuurt.

Een webwinkelier gebruikt alleen digitale betaalmethoden, terwijl een eigenaar van een fysieke winkel vaak ook te maken krijgt met (het afstorten van) contant geld.

Tip: kijk goed naar de klantbehoeften in jouw branche en pas jouw betaalmethoden hier vervolgens op aan.

1. Zakelijke rekening

Wat voor soort bedrijf je ook start: een zakelijke rekening komt altijd van pas. Op deze manier houd je de zakelijke en privé-administratie beter gescheiden. Dat maakt jouw administratie een stuk overzichtelijker. 

Zakelijk betaalverzoek

Je kunt je zakelijke rekeningnummer op je factuur zetten, dan kunnen je klanten zelf het bedrag overmaken. Nog makkelijker is een zakelijk betaalverzoek. Je kunt bij Rabobank zelfs een QR-code aanmaken die klanten kunnen scannen. Het geld staat vervolgens meteen op je zakelijke rekening. 

Voordeel voor starters

Wist je dat de zakelijke rekening bij Rabobank de eerste 6 maanden gratis is voor jou als startende ondernemer? Dat betekent géén kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App.

Je ontvangt nóg meer voordeel wanneer je een zakelijke rekening afsluit. Je krijgt extra voordeel bij betaalmogelijkheden als Rabo OnlineKassa en Rabo SmartPin. Het abonnement voor Rabo OnlineKassa en de pintransacties voor Rabo SmartPin zijn (maximaal) zes maanden gratis

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

2. Pinoplossingen

Kunnen jouw klanten straks hun aankoop betalen door te pinnen? De meeste ondernemers bieden deze betaaloptie aan. Dat is ook niet zo gek: ook kleine bedragen worden vaak gepind. 

Tegenwoordig kunnen betalingen bijvoorbeeld ook worden voldaan via contactloos betalen of je smartphone. Je tovert je telefoon via een app om tot een mobiel pinapparaat. Handig voor bijvoorbeeld een thuiskapper of loodgieter die bij klanten thuis komt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden van:

Bij Rabo PinBox heb je keuze uit 3 verschillende pinautomaten: compact, vast of mobiel. Zo zit er altijd wel een pinautomaat tussen die aansluit bij je wensen.

3. Contant geld afstorten

Met pin alleen ben je er nog niet. In veel branches wordt nog steeds betaald met contant geld, denk bijvoorbeeld aan de horeca en detailhandel.

Grote geldbedragen wil je dan natuurlijk niet al te lang in kas houden en het liefst zo snel mogelijk afstorten. Dat kan op drie manieren:

  1. Via een stortautomaat: storten met je bankpas
  2. Via een sealbagautomaat: met een afstortovereenkomst
  3. Via waardetransport: opgehaald in je winkel

Aan het afstorten of op laten halen van geld zijn kosten verbonden, meestal per storting.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

4. Internationale betalingen

Verwacht je op termijn ook zaken te gaan doen met landen buiten de EU? Dan kan het voorkomen dat een betaling wordt gedaan in buitenlands valuta, bijvoorbeeld via een overschrijving of een cheque.

Je kunt deze wereldbetalingen uiteraard ook afhandelen bij je bank. Houd er wel rekening mee dat hier mogelijk extra kosten aan verbonden zijn. 

Overige relevante internationale betaalmethoden:

Heb jij ook buitenlandse klanten? Dan is het belangrijk om hen genoeg opties te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • PayPal: is wereldwijd populair, maar webwinkels moeten er rekening mee houden dat betalingen via PayPal voor vrienden en familie niet dezelfde bescherming bieden als voor aankopen. Het vereist dat gebruikers een account aanmaken en hun creditcard of bankrekening koppelen.
  • Creditcard (via Mastercard of VISA): klanten kunnen online aankopen doen met hun creditcard, en de kosten worden pas later afgeschreven. Dit kan handig zijn voor klanten die tijdelijk minder geld beschikbaar hebben.
  • Bancontact: heb je Belgische klanten? Dan is Bancontact onmisbaar. Bancontact is namelijk de marktleider in België en biedt Belgische klanten een vertrouwde manier om te betalen.

5. Online betaalmethoden

Van iDeal tot creditcards en Bancontact: bij webwinkels verloopt het gros van de transacties digitaal. Als webwinkelier is het dan wel zo makkelijk als je voor al die aparte online betaalmethoden één overkoepelende kassa kunt gebruiken.

Die mogelijkheid biedt Rabo OnlineKassa. Hiermee regel je de transacties via één online loket die je makkelijk kunt integreren met je webshop.

Ook fijn: op deze online kassa zijn niet alleen Nederlandse, maar ook buitenlandse betaalopties zoals PayPal van toepassing. 

6. Incasso

Met een geldig incassocontract kun je via Rabo Internetbankieren automatisch geld incasseren van de rekening van particuliere of zakelijke klanten. 

Automatisch geld incasseren bij klanten? Dat doe je met een geldig incassocontract.

Je moet voorafgaand aan het incasseren wel eerst toestemming vragen aan de klant, maar met name als je dagelijks veel betalingen moet verwerken kan incasso een uitkomst zijn en veel tijdswinst opleveren.

Je kunt incasso's dan namelijk in zogenoemde batches versturen. Zo kun je meerdere incasso's in één keer verzenden.

Rabo SmartPin

Rabo SmartPin

Met Rabo SmartPin kunnen je klanten afrekenen via de kaartlezer, op je smartphone of tablet. Ideaal als je weinig transacties hebt of veel onderweg bent.

Probeer Rabo SmartPin

Veelgestelde vragen over betaalmethoden voor ondernemers

  • Hoe ontvang ik als ondernemer mijn geld? Hoe je jouw klanten laat betalen, hangt af van het soort bedrijf. Je kunt klanten laten pinnen, of direct geld laten overmaken via een betaalverzoek. We zetten zes betaalmethoden op een rij. 
  • Hoe kan ik klanten laten pinnen? Voor ondernemers zijn er verschillende pinoplossingen mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een pinautomaat huren of kopen, of je smartphone omtoveren tot pinapparaat
  • Welke online betaalmogelijkheden kan ik bieden? Online klanten verwachten verschillende betaalopties. Je kunt iDeal aanbieden, maar ook laten betalen via creditcard en Paypal. Kies welke verschillende online betaalmethoden je wil aanbieden, in het dashboard van Rabo Smart Pay. 
Stap 3: Dit moet je regelen voor je lancering

3. Regelen

Dit artikel is onderdeel van de stap ‘3. Regelen’ uit het Stappenplan, Succesvol van start met dit eenvoudige stappenplan.

Meer artikelen

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten