1. Bloggen? Maak geen reclame!
Les 1 uit het handboek voor startende bloggers: het schrijven van een blog is geen verkapte vorm van adverteren. Ga bij het bedenken van een onderwerp altijd uit van het belang van de lezer; zij moeten er waardevolle informatie uit kunnen halen.
Probeer je dus te verplaatsen in jouw doelgroep: zouden zij echt geïnteresseerd zijn in de nieuwe deal met die ene grote klant? Of zijn zij vooral op zoek naar informatie die echt iets toevoegt aan de beleving van jouw product of dienst Meestal is dat laatste het geval.
Blog of nieuwsbericht
Het is belangrijk om op een website onderscheid te maken tussen nieuwsberichten en blogs. Je kunt prima een nieuwsbericht wijden aan een nieuwe samenwerking met een klant, maar blogs zijn er in principe niet voor bedoeld om de lezer te overtuigen van de kwaliteit van de producten of diensten die je aanbiedt.
Presenteer jezelf als expert en overtuig de lezer op deze manier van jouw vakkennis. Tip: houd ook de actuele stand van zaken in jouw branche goed in de gaten. Vaak lenen nieuwe ontwikkelingen zich uitstekend voor het schrijven van een blog, waarin je jouw (goed onderbouwde) mening kunt delen met de doelgroep.
2. Overtuig de zoekmachines de relevantie van je blog
Zakelijke blogs dragen er idealiter straks aan bij dat jouw website hoger in Google of Bing komt te staan, zodat de vindbaarheid wordt verbeterd en de kans dat prospects online met jouw producten en diensten in contact komen verder toeneemt.
Om dit voor elkaar te krijgen, moet je enerzijds wat geduld hebben. Zeker met een nieuwe website is de kans vrij klein dat je bij populaire zoekopdrachten in één keer bovenaan de zoekresultaten verschijnt.
SEO of SEA
Aan de andere kant zijn er verschillende manieren om jouw status op Google positief te beïnvloeden. Denk aan zoekmachineoptimalisatie (vaak afgekort naar SEO) en zoekmachine-adverteren (ook wel SEA genoemd) toe te passen.
SEA staat voor het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de organische zoekresultaten, dat wil zeggen: de zoekwoorden die door de gebruiker zijn ingetypt.
Als je een Bed & Breakfast in de omgeving van Zwolle hebt geopend, kun je bijvoorbeeld adverteren op de zoektermen 'zwolle b&b', 'zwolle bed breakfast', 'zwolle weekendje weg' etc. In Nederland is Google Ads de grootste aanbieder van advertenties bij zoekmachines.
3. Pas zoekmachineoptimalisatie toe op je blog
Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je zoals gezegd via de content (de inhoud van de website), waaronder nieuwsartikelen of blogs, werken aan de relevantie van jouw organische zoekresultaten.
Het bijhouden van een blog zorgt ervoor dat je automatisch met enige regelmaat nieuwe informatie aan de website toevoegt, iets wat ook zeker een rol speelt bij het correct toepassen van SEO.
Voorbeeld SEO
Als we weer even het voorbeeld van de B&B in Zwolle nemen, kun je dit bijvoorbeeld doen door in een blog de recreatiemogelijkheden in de buurt toe te lichten.
Je kunt de blogs net zo relevant, actueel en toegankelijk maken als je zelf wilt, maar onder meer de volgende maatregelen zullen bijdragen aan betere organische zoekresultaten in zoekmachines:
- Vergeet niet om in de blogs interne en externe links toe te voegen naar andere relevante webpagina's en websites. Denk bijvoorbeeld bij de B&B-blog over recreatiemogelijkheden aan het plaatsen van een link naar een nabijgelegen kinderboerderij. Hierdoor neemt de relevantie van jouw website toe.
- Deel een nieuwe blog ook altijd op social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ etc).
- Onthoud dat, wanneer je via een blog regelmatig relevante kennis deelt, de kans bestaat dat het terugkerend bezoek van jouw website stijgt – ook dat zien zoekmachines graag. Wanneer je als freelance HR-consultant een blog bijhoudt over de ontwikkelingen op het gebied van arbeidscontracten en daarnaast hierover op Twitter discussieert met andere gebruikers, kun je op den duur een trouwe lezerskring opbouwen, die jouw blogs op hun beurt in hun netwerk zullen promoten.
- Door aan de teksten relevante zoektermen toe te voegen kan de vindbaarheid en relevantie stijgen, maar overdrijf het niet. De leesbaarheid mag hier niet onder lijden. Zo hecht Google meer waarde aan afwisselend taalgebruik dan aan het blijven herhalen van belangrijke zoekwoorden.
4. Ga het gesprek aan met de doelgroep
Bloggen is niet alleen een goede mogelijkheid om kennis van zaken te etaleren en te schrijven over relevante zaken die je als ondernemer bezighouden, maar je kunt op deze manier ook direct in contact komen met jouw voornaamste doelgroep. Sta dan ook open voor interactie (positief én negatief) met de lezers.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door op de website een reageerveld toe te (laten) voegen aan bepaalde rubrieken (nieuws, blogs etc.). Daarnaast kun je naast deze content een blokje met social media-buttons plaatsen, zodat bezoekers jouw verhaal online kunnen delen. Op deze manier moedig je de doelgroep openlijk aan om naar aanleiding van de blogs met anderen in gesprek te gaan.
5. Meten is weten
Naarmate je meer blogs schrijft, krijg je vanzelf een beter beeld van de onderwerpen die jouw doelgroep wel (of juist niet) aanspreken.
Dit kun je op den duur niet alleen opmaken uit het aantal reacties onder een artikel of hoe vaak de blog online is gedeeld door anderen, maar ook door de bezoekersaantallen en doorkliks goed te bestuderen en te analyseren. Houd hier rekening mee bij de onderwerpkeuze.
6. Blog op meerdere manieren
Bij een blog denk je wellicht vooral aan een soort online dagboek, waarin je de lezer op de hoogte brengt en houdt van de actuele ontwikkelingen van jouw nieuwe bedrijf en interessante projecten.
Dat kan natuurlijk, maar als je al een paar artikelen geschreven hebt, is het voor de afwisseling ook leuk om voor een volgende blog een andere vorm te gebruiken.
Afwisseling op je blog
Denk daarbij bijvoorbeeld aan het (door)plaatsen van een opvallende infographic, het publiceren van een interview met een expert uit jouw vakgebied of door de blog in het teken te stellen van de meest inspirerende quotes van bekende entrepreneurs.
Zo houd je de onderwerpkeuze van de zakelijke blog fris en afwisselend, is de kans groter dat de lezers vaker terugkomen en slaag je er zo uiteindelijk in om het bereik onder de doelgroep verder te vergroten.
Lees ook
4 tips voor een betere klantenbinding
6 manieren om effectief te netwerken