In dit artikel bespreken we met welke 7 risico's webwinkels te maken kunnen krijgen, én hoe je je hiertegen beschermt. Direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van deze links:
- Cybercriminaliteit
- De risico's van een datalek in je webwinkel
- Productaansprakelijkheid
- Fouten door leveranciers en transporteurs
- Schade bij transport en opslag van goederen
- Wateroverlast en brand
- De kosten van retourneringen
1. Cybercriminaliteit
Cybercriminaliteit komt helaas steeds vaker voor. Juist met een onderneming als een webwinkel, zijn dit risico's waar je je goed tegen moet beschermen. Het bestaansrecht van je onderneming is ten slotte afhankelijk van het internet.
Zorg dus voor een goede beveiliging van je software, zodat hackers niet zomaar bij vertrouwelijke gegevens kunnen. Ook sluit je zo uit dat je het slachtoffer wordt van bijvoorbeeld een DDoS-aanval.
Wat is een DDoS-aanval?
Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) is een soort overbelasting van je server. Cybercriminelen sturen zo veel verkeer naar je server, netwerk of computer dat je systeem plat komt te liggen. Dit kan ook risico's voor jouw webwinkel vormen.
2. De risico's van een datalek in je webwinkel
Ook goede bescherming van klantgegevens is een must voor elke online ondernemer. Een excel-bestandje voldoet dus niet. Bescherm je de gegevens niet goed genoeg, dan bestaat het risico dat deze op straat komen te liggen.
Een is verplicht om eventuele datalekken door te geven aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Doe je dat niet? Dan loop je het risico op een hoge boete, én een beschadigde reputatie bij potentiële klanten.
Privacywet AVG/GDPR
Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 zijn de regels over het verwerken van persoonsgegevens een stuk strenger geworden.
Sla daarom alleen klantgegevens op die je echt nodig hebt. Je bent verplicht om deze veilig te bewaren en je klanten te vertellen wat je er precies mee wil doen.
Cyberscan Interpolis
Benieuwd welke risico's jouw webwinkel mogelijk loopt? De Cyberscan van Interpolis geeft je binnen één minuut een schatting van jouw cyberrisico's en cybersecurity die jouw onderneming hiertegen kan gebruiken. Wil je meer inzicht in de exacte risico's voor jouw bedrijf? Dan is CyberInzicht wat voor jou.
3. Productaansprakelijkheid
Produceer je de producten zelf die je verkoopt? Dan ben je aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat bij het gebruik van je producten. Gedupeerde klanten kunnen dan een geldbedrag van je eisen.
Let op: ook als je goederen inkoopt in een land buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die je inkoopt binnen de EU, word je gezien als producent. Daarom ben je ook in die gevallen aansprakelijk.
Schadeclaims Verenigde Staten en Canada
Als eigenaar van een webshop ligt de wereld letterlijk aan je voeten. Zeker als je een nicheproduct verkoopt, moet je niet vreemd opkijken als je klanten uit verre landen aantrekt. Wees extra alert bij aanvragen uit de Verenigde Staten en Canada.
Het risico op schadeclaims bestaat ook voor jouw webwinkel, ook al opereer je vanuit Nederland. In sommige landen is het nu eenmaal gebruikelijker dan bij ons om een formele aanklacht in te dienen. Weeg daarom de kosten, baten en risico's af als je naar deze landen wilt exporteren.
Stel goede algemene voorwaarden op
Hoe klein je webshop ook is, je kunt altijd een conflict krijgen met een klant. Bijvoorbeeld over een product dat niet bevalt, of een zoekgeraakt pakketje. Om de meeste (juridische) conflicten te voorkomen, zijn algemene woordwaarden onmisbaar. Je legt er bijvoorbeeld in vast of je productaansprakelijkheid hebt en wat je retourbeleid is.
Tip: Laat je algemene voorwaarden áltijd controleren door een jurist.
Belangrijk om te weten: je bent verplicht om deze algemene voorwaarden vóór de aankoop te laten zien aan je klanten, want anders zijn ze niet geldig. Je kunt er bijvoorbeeld naar linken op de pagina waar de klant zijn of haar adresgegevens invult.
Lees in dit artikel alles over algemene voorwaarden voor webshops.
Als je jouw risico op aansprakelijkheid goed wilt afdekken, overweeg dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ook kan het handig zijn om een zakelijke rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, zodat je verzekerd bent van hulp bij een juridisch conflict.
4. Fouten door leveranciers en transporteurs
Beweert een klant stellig dat hij of zij een pakketje uit je webshop niet heeft ontvangen? Dan ben je verplicht om deze schadeloos te stellen door geld terug te geven of het product opnieuw te sturen.
De betrouwbaarheid van jouw leveranciers, transporteurs en pakketbezorgers is daarom erg belangrijk. Helaas is het niet altijd even makkelijk te zien hoe betrouwbaar een partij is.
5. Schade bij transport en opslag van goederen
Huur je opslagruimte voor je voorraad of besteed je de opslag en het transport uit? Ondanks de goede zorgen van je logistieke dienstverlener, lopen de goederen de nodige risico's tijdens opslag, transport en het laden en lossen.
Als hier iets misgaat, dan kloppen klanten bij jou aan. Ze stellen jou aansprakelijk als je de deadline mist of niet de juiste kwaliteit levert. Transport en opslag zijn niet te onderschatten factoren als het gaat om het behoud van tevreden klanten.
6. Wateroverlast en brand
Schade door wateroverlast of brand komt vaak voor bij webwinkels die hun eigen voorraad beheren. Stel dat de riolering niet goed werkt, dan kan er bij een hoosbui waterschade ontstaan aan de voorraad in je opslagruimte.
Ook bij brand, bijvoorbeeld door kortsluiting of oververhitting, kunnen voorraden verloren gaan. Beschik je op zo’n moment niet snel over nieuwe voorraad? Dan loop je direct omzet mis. Om dit risico goed af te dekken kun je een voorraadverzekering overwegen.
7. De kosten van retourneringen
In een fysieke winkel kan een klant een product even vasthouden en uitproberen. Een webshop biedt deze mogelijkheid niet. Daarom krijgen klanten bij een online aankoop gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding van de aankoop.
Dit recht geldt tot veertien dagen na ontvangst van de goederen. Met andere woorden: ze mogen het terugsturen als het ze niet bevalt. Je bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Vooral kleding en schoenen worden bij webshops vaak geretourneerd. Houd dus rekening met deze extra kosten.
Veelgestelde vragen over risico's voor webshops:
- Welke risico's loop ik met mijn webshop? Als webshopeigenaar loop je verschillende risico's. Denk bijvoorbeeld aan aansprakelijkheid, cybercrime, onbetrouwbare leveranciers en schade door wateroverlast. Bekijk hier een overzicht van de 7 belangrijkste risico's.
- Is de eigenaar van een webshop verantwoordelijk voor schade bij klanten?
Produceer je als eigenaar de verkochte producten zelf? Dan ben je aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat bij het gebruik van je producten. Gedupeerde klanten kunnen dan een geldbedrag van je eisen. Volgens dit artikel ben je ook aansprakelijk voor de schade wanneer je goederen inkoopt van buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die je inkoopt binnen de EU. Je wordt dan namelijk gezien als producent. - Loop ik met mijn webshop risico om slachtoffer te worden van cybercrime? Ja, in principe loopt elke webshop het risico om slachtoffer te worden van cybercrime. Cybercriminelen richten zich ook op webshops. Juist omdat een dergelijke onderneming volledig online bestaat, kan je verlies als ondernemer groot zijn als dit je overkomt. Zorg daarom dat je je bewust bent van de mogelijk risico's voor jouw webshop.