Personeel in loondienst: commitment
Wil je voor de eerste keer personeel in loondienst aannemen en iemand echt aan je bedrijf binden, bied dan een loondienstcontract aan. Met de juiste investering van tijd en aandacht kan je bedrijf lange tijd profiteren van zijn of haar kennis en kunde.
Een vaste personeelslid heeft een grote meerwaarde voor het voortbestaan van je bedrijf. Je nieuwe collega bouwt een relatie op met je klanten, leert jouw producten en diensten door en door kennen en is vaak loyaal en betrokken bij je bedrijf.
Oproepkracht aannemen
Je kunt - voor je een vast of fulltime contract aanbiedt - ervoor kiezen om iemand eerst als oproepkracht in te huren. Daar heb je weer verschillende opties in: met een nulurencontract, een voorovereenkomst of een min-max-contract.
Verzuim
Een punt van aandacht is wel dat je bij ziekte verplicht bent je personeel door te betalen en te begeleiden bij re-integratie. Een verzuimverzekering neemt deze zorg van je over.
Tijdelijke inhuur personeel via een bureau: minder financiële risico’s
Misschien heb je maar tijdelijk extra handjes of specifieke expertise nodig. Met een uitzend- of detacheringskracht zijn je financiële risico’s stukken kleiner.
De uitzend- of detacheringskracht is in dienst van het bureau, jij draait dus niet op voor de werkgeverslasten of de loondoorbetalings- en re-integratieverplichting bij ziekte. Je blijft flexibel: heb je geen werk meer of ben je ontevreden, dan neem je eenvoudig afscheid van elkaar.
Risico's bij flexibele inhuur
De flexibiliteit heeft ook een wisselwerking. Over het algemeen is het verloop hoger en is de binding met jou als werkgever/opdrachtgever minder sterk. En dat terwijl loyaliteit en stabiliteit cruciaal zijn voor de productiviteit en het imago van je bedrijf.
Als werkgever kun je zelf investeren in de betrokkenheid van de uitzend- of detacheringsmedewerkers die je inhuurt, bijvoorbeeld met een uitgebreid inwerkprogramma en opleidingen.
Zzp’ers inhuren: regels voor schijnzelfstandigheid
Ook als je een zzp’er inhuurt, draag je geen loonbelasting af en blijf je flexibel. Een zzp’er is zelf ondernemer en heeft een naam hoog te houden, dat zorgt vaak voor meer betrokkenheid.
Waar je voor moet waken, is dat er geen verkapte gezagsverhouding ontstaat. Dan riskeer je namelijk een loon- of premieheffing door de fiscus. Zet goede afspraken op papier, zodat duidelijk is dat de zzp’er niet in loondienst is (‘verkapt dienstverband’), maar in opdracht bij jou werkt.
- Lees hier meer over schijnzelfstandigheid bij zzp'ers
Personeel aannemen: mix loondienst en een 'flexibele schil'
Groei je hard en ga je meer mensen aannemen? Steeds meer ondernemers omringen hun vaste team met een flexibele schil van zzp’ers, uitzend- of detacheringskrachten. Zo kunnen ze zonder al te grote financiële risico’s hun stevige, betrokken basis uitbreiden en inkrimpen wanneer nodig.
Werkgeversaansprakelijkheid
Hoe je je personeelsbestand ook vergroot, als werkgever kun je aansprakelijk gesteld worden voor:
- Schade die je medewerkers oplopen
- Schade die je medewerkers veroorzaken
Jij bent verplicht te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving. Bespreek daarom de risico’s en veiligheidsmaatregelen met ál je medewerkers, ook met de uitzendkracht die je één week inhuurt.
Aansprakelijk gesteld worden
Daarnaast kun je aansprakelijk worden gesteld als mensen die namens jouw bedrijf werken letselschade of schade aan andermans spullen (materiële schade) veroorzaken. Of vermogensschade, door een verkeerde berekening of een verkeerd advies.
Met een zzp’er kun je eventueel op papier zetten dat hij zelf aansprakelijk is voor schade aan derden.
- Download hier de gratis whitepaper over aansprakelijkheid
Lees meer over personeel in loondienst
Personeel aannemen: waar moet je op letten?
Dit moet je regelen als je personeel gaat aannemen
Verzekeringen voor personeel