Wat is duurzaam ondernemen?
De kern van duurzaam ondernemen is dat je niet naar zoveel mogelijk winst streeft, maar hierbij rekening houdt met het milieu en je ecologische voetafdruk als bedrijf. Zo draag je bij aan een leefbare wereld voor de volgende generatie.
Duurzaam ondernemen is een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dit gaat verder dan het milieu. Hierbij draait bijvoorbeeld ook om arbeidsomstandigheden, eerlijke ketens en iets teruggeven aan de gemeenschap. MVO gaat om deze drie pijlers:
- People (zowel je eigen medewerkers als dieper in de productieketen)
- Planet (milieu)
- Profit (economische prestaties)
Voordelen van duurzaam ondernemen
Het ligt voor de hand dat duurzaam ondernemen positieve gevolgen heeft voor het milieu. Toch zijn er nog meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van nieuw personeel dat duurzaamheid belangrijk vindt. Vooral millennials en generatie Z vinden het belangrijk om voor een maatschappelijk betrokken werkgever te werken.
Betrek je medewerkers dan ook in je duurzame acties. Organiseer bijvoorbeeld een vrijwilligersdag, waarbij je samen met je team de handen uit de mouwen steekt voor een lokaal goed doel. Of maak een (digitale) ideeënbus, waar ze hun duurzame ideeën kunnen instoppen of insturen.
Een duurzaam imago
Als je aan de slag gaat met duurzaam ondernemen, kan dat ook het imago van je bedrijf ten goede komen. Consumenten vinden het namelijk steeds belangrijker dat de producten en diensten die ze gebruiken ook duurzaam zijn.
Voorkom 'greenwashing', waarbij je alleen voor de bühne doet alsof je bezig bent met duurzaam ondernemen.
Uit onderzoek van het Capgemini Research Institute blijkt dat 79% van de consumenten van koopgedrag verandert op basis van sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit of de impact op het milieu.
7 tips om aan de slag te gaan met duurzaam ondernemen
Ook als startende ondernemer kun je duurzaamheid verwerken in je bedrijfsvoering. Sterker nog, uit onze poll blijkt dat maar liefst 62% van de startende ondernemers duurzaam ondernemen in de bedrijfsvoering verwerkt!
In dit artikel geven we je een aantal tips voor duurzaam ondernemen. Direct naar de tip? Klik op de link hieronder.
- Pas quick wins toe
- Let op je autogebruik
- Zoek een duurzame leverancier
- Steun maatschappelijke initiatieven
- Scheid afval
- Heb oog voor je personeel
- Communiceer je duurzame keuzes
1. Duurzaam ondernemen met quick wins
Om te beginnen met duurzaam ondernemen, kun je al een aantal quick wins uitvoeren. Die kosten niet veel maar leveren al wel winst op. Bijkomend voordeel is dat een aantal van deze maatregelen ook een positieve invloed hebben op je energierekening. Denk bijvoorbeeld aan de volgende quick wins:
- Vervang oude (gloei)lampen door duurzame spaarlampen.
- Doe het licht uit in ruimtes waar niet altijd mensen aanwezig zijn. Plaats bijvoorbeeld bewegingschakelaars voor verlichting in ruimtes zoals het magazijn, de toiletten en de kantine.
- Stimuleer je werknemers om naar kantoor te komen met het openbaar vervoer of de fiets.
- Laat de computer, tv en andere apparaten niet op stand-by staan, maar zet ze helemaal uit wanneer je ze langere tijd niet gebruikt.
- Verkoop je producten? Adviseer je klanten hoe zij de producten milieuvriendelijk kunnen gebruiken.
- Maak gebruik van waterbesparende toiletspoelbakken en kranen.
- Kies bij de koop of vervanging van apparaten voor de energiezuinigere variant. Let daarbij op het energielabel.
- Print zo weinig mogelijk, maak liever gebruik van een e-reader. Druk documenten voor eigen gebruik altijd dubbelzijdig af.
- Moet je toch veel printen? Maak dan gebruik van een duurzaam lettertype. Zo'n lettertype verbruikt minder inkt, zodat je een stuk langer met de toner kunt doen.
2. Duurzaam autogebruik voor ondernemers
Deze tip ligt misschien wat voor de hand, maar autorijden is niet bepaald goed voor het milieu. Duurzaam ondernemen betekent ook dat je vaker het openbaar vervoer pakt of - bij kleinere afstanden - ervoor kiest om te voet of met de fiets naar je zakelijke afspraak te gaan.
Het aantal zakelijke kilometers is door corona natuurlijk verlaagd doordat we allemaal zoveel mogelijk vanuit huis te werken en bij overleg gebruik te maken van Teams of Zoom. Dit kun je natuurlijk ook na corona blijven vasthouden.
Als je voor bepaalde afspraken toch niet om de auto heen kunt, kies dan voor een zo zuinig mogelijk exemplaar. Een elektrische auto levert je al snel geld op én het is beter voor het milieu.
3. Zoek een duurzame leverancier
Ook wanneer je op zoek bent naar leveranciers van materialen of eindproducten kun je aan de slag met duurzaam ondernemen. Kijk hierbij ook naar de leverancier van jouw leverancier, de zogenoemde keten.
Ga je in gesprek met een potentiële leverancier? Maak meteen goede afspraken over het inkopen van minder milieubelastende producten en het verminderen van verpakkingen. Wat zijn bij deze partij de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid?
- Lees in het startersverhaal hoe Sas de Vries haar duurzame tassenlabel heeft opgezet!
4. Steun maatschappelijke initiatieven
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is natuurlijk meer dan alleen het terugbrengen van je energiegebruik en het aanschaffen van een zuinige bedrijfsauto. Als startende ondernemer kun je ook het goede voorbeeld geven door eens in de zoveel tijd vrijwilligerswerk te doen of andere maatschappelijke initiatieven te ondersteunen.
Kijk eens wat er in de buurt zoal georganiseerd wordt en probeer hier met mankracht of geld aan bij te dragen.
5. Scheid afval zoveel mogelijk
Ben je thuis gewend om al het afval gewoon in dezelfde vuilnisbak te doen? Dan valt er op dat gebied zeker nog wat te winnen. Groente-, fruit- en tuinafval (GFT), papier en karton, glas, petflessen en batterijen kun je namelijk beter scheiden van het (overige) restafval. Lever de verschillende soorten afval afzonderlijk aan bij je gemeente of afvalverwerker.
Door als bedrijf afval te scheiden, stimuleer je je personeel en klanten dit ook te doen.
6. Heb oog voor je personeel
Ga je personeel in dienst nemen? Weet dan dat je ook op dat vlak punten kunt scoren met duurzame initiatieven. Daar zijn zowel jij als je werknemers bij gebaat.
Je kunt de gezondheid van je medewerkers bijvoorbeeld stimuleren door ze korting te geven op een sportschoolabonnement. Gezonde medewerkers betekenen een lager ziekteverzuim, wat jou weer kosten scheelt.
Ben je nog op zoek naar het perfecte bedrijfspand? Houd dan rekening met het energieverbruik, gebruikte materialen, veiligheid en ligging ten opzichte van openbaar vervoer. Is het pand goed bereikbaar voor je personeel?
7. Communiceer je duurzame keuzes
Het gaat misschien wat ver om een complete marketingcampagne te wijden aan de duurzame initiatieven van je bedrijf, maar het is zonde om deze initiatieven stil te houden.
Ook klanten en/of opdrachtgevers willen in deze tijd graag weten of het bedrijf van wie zij producten of diensten afnemen zich actief bezighoudt met duurzaam ondernemen.
Passende initiatieven
Het is wel verstandig om bewust naar initiatieven te zoeken die aansluiten bij de aard van je bedrijf. Stel: je hebt een aannemersbedrijf hebt en wilt een sponsorloop voor een goed doel sponsoren. Dan zullen deelnemers en bezoekers van het evenement de koppeling naar jouw merk of bedrijf niet zo snel maken.
Maar als je een lokale zaak in sportschoenen- en kleding bent gestart en zo'n sportief evenement sponsort, zal dit verband wel worden gelegd. Kies dus initiatieven die bij jou en je bedrijf passen.
Breng je duurzame acties bijvoorbeeld onder de aandacht via het versturen van een persbericht.
Duurzaam ondernemen verwerken in je verdienmodel
Wil je graag serieus aan de slag met verduurzaming? Dan is het een goed idee om duurzaam ondernemen te verwerken in je verdienmodel. Zo kun je bijvoorbeeld een restaurantconcept bedenken dat alleen vegan gerechten serveert. Of bijvoorbeeld een kledingmerk dat geen kleding verkoopt, maar alleen met een abonnementenmodel werkt waarbij je kleding leent.
Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Doe de verdienmodel challenge!