5 tips voor een goed persbericht

Bijgewerkt op 13 juni 2023
7 min  leestijd
4.520
Auteur: Marieke Leijnen
Goed persbericht schrijven

Wil je een goed persbericht versturen? Publiciteit is belangrijk voor startende ondernemers. Je kunt met je nieuwe bedrijf nog zulke mooie producten maken of goede diensten leveren. Als potentiële klanten en opdrachtgevers je niet kennen, levert het niets op. In dit artikel geven we 5 tips voor het opstellen van een persbericht.

1. Een goed persbericht: wat is de nieuwswaarde?

Journalisten van (lokale) nieuwsredacties ontvangen dagelijks tientallen persberichten. Zij zijn diegenen die je moet overtuigen van de nieuwswaarde van jouw persbericht.

Er is namelijk een aanzienlijk verschil tussen een goed persbericht waar écht nieuws in zit en berichten die eerder neigen naar pure reclame. Het is aan de redacteur om te bepalen of hij/zij het persbericht voldoende nieuwswaardig vindt.

Zorg dat de belangrijkste informatie bovenaan staat. Dit maakt je bericht 'oprolbaar'.

Goodwill creëren bij journalisten

Soms draait het ook om een kwestie van gunnen, daarom is het belangrijk om wat goodwill te creëren bij de journalist.

Het je een hoveniersbedrijf? Benadruk dan bijvoorbeeld dat je bedrijf het milieu in de regio ontziet door elektrisch te rijden. Schrijf dat je de bomen en plantjes een zo goed mogelijke start wil geven door ze zelf te planten bij de klant.

Wat nieuwswaardig voor de ene journalist is, hoef dat voor de ander niet te zijn. Als een huis-aan-huisblad of tijdschrift voor hobbyisten op het gebied van tuinieren vervolgens besluit je te interviewen, kun je daarmee een veel gerichtere doelgroep bereiken dan met een advertentie.

2. Bedenk een perfecte onderwerpregel

Het eerste waar een journalist naar kijkt, is de onderwerpregel. Is de inhoud interessant voor de doelgroep waarvoor zij schrijven? Enkel vermelden dat het om een persbericht gaat is niet voldoende.

Zie de onderwerpregel als een reclameslogan

Bij een goed persbericht bestaat de titel uit een aantal steekwoorden waarin je kern van het bericht omschrijft. Bijvoorbeeld: 'Persbericht - Tilburgse startup ontwikkelt app voor kortingsacties uit de regio'.

Test type ondernemer

Test: welk type ondernemer ben jij?

Doe de test en je weet het binnen 1 minuut!

Start de test

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Schrijf actief in je persbericht

Een actieve schrijfstijl zorgt ervoor dat de ontvanger zich eerder persoonlijk aangesproken voelt. Hierdoor zij hij of zij zich sneller laten verleiden tot het plaatsen van je bericht. 

Schrijf dus niet: "De winkel zal worden geopend door de directeur", maar "De directeur opent de winkel".

Verwar dit niet met een rechtstreekse aanspreekvorm. Schrijven vanuit de ik- of wij-vorm komt namelijk al snel minder professioneel over.

Valkuilen

Vermijd eventuele type-, spel- en grammaticafouten. Op den duur wordt het lastig om fouten uit je tekst te halen. Laat daarom bij voorkeur iemand anders het bericht op fouten controleren voordat je het verstuurt.

Het toevoegen van een citaat geeft een persoonlijk tintje aan je bericht. Tot slot geldt ook voor persberichten: less is more. Probeer de woordlengte te beperken tot maximaal een A4'tje in Word en voeg indien nodig tussenkopjes aan de tekst toe om de leesbaarheid te vergroten.

Tip: Plaats de tekst rechtstreeks in de e-mail. Het openen van een bijlage kost weer extra tijd.

4. Vermijd reclameleuzen voor een goed persbericht

Een goed persbericht is er in de eerste plaats voor bedoeld om mensen te informeren en niet om je producten aan de man te brengen. Houd dit in gedachten wanneer je een persbericht aan het opstellen bent.

Ook al wil je hierin een nieuw product aanprijzen, dan nog is het van belang dat je het commerciële aspect zoveel mogelijk probeert te beperken. Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf bij een eventuele publicatie is natuurlijk mooi meegenomen.

5. Wees bereikbaar voor vragen

Het klinkt logisch, maar het gebeurt nog maar wat vaak dat de communicatieafdeling van een bedrijf een persbericht verstuurt en de daarop volgende dagen slecht bereikbaar is voor de pers.

De praktijk leert dat er bij bedrijven maar één contactpersoon wordt aangesteld om vragen van journalisten te beantwoorden en dat diegene tijdens zo'n telefoontje dan net in bespreking zit of op vakantie is.

Altijd beschikbaar en bereikbaar

Zorg als afzender dus bij voorkeur ervoor dat er minimaal twee telefoonnummers en e-mailadressen vermeld staan onder het persbericht en dat er altijd iemand op de afdeling aanwezig is om eventuele vragen te beantwoorden.

Reserveer de eerste dagen voor de zekerheid ook de avonden om journalisten goed te woord te kunnen staan.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Lees ook

Een goede nieuwsbrief in 7 stappen
SEO tips voor zzp'ers: voice search en vijf andere trends

Veelgestelde vragen over het schrijven van een goed persbericht

  • Kan ik als startende ondernemer zelf een goed persbericht schrijven? Jazeker, je kunt als startende ondernemer zelf een persbericht schrijven, zonder tussenkomst van een bureau. Wanneer je de vijf belangrijke stappen in dit artikel volgt, wordt de kans groter dat een journalist je persbericht oppikt.
  • Wanneer schrijf ik als startende ondernemer een persbericht? Je schrijft als startende ondernemer een persbericht wanneer je iets nieuwswaardigs te vertellen hebt aan een breed publiek. Is het alleen relevant voor mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw product? Dan is dit bericht meer geschikt voor je eigen website of social media.

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten