1. Weet wat u wilt bereiken
LinkedIn is een uitgebreide en veelzijdige social media-tool die u kan helpen bij het realiseren van een of meerdere doelen. Maar dan moet u natuurlijk wel weten waarvoor u precies een profiel heeft aangemaakt.
Bent u voornamelijk lid geworden omdat u via LinkedIn uw bestaande netwerk wilt uitbreiden en nieuwe opdrachten wilt binnenhalen? Gaat u onderzoeken of er in uw branche en/of regio kansen bestaan voor een nieuw product? Of bent u net gestart met uw onderneming en zoekt u een online mentor of collega-starters die uw vragen kunnen beantwoorden?
Stuk voor stuk redenen om eens wat actiever te worden op LinkedIn. Het kan natuurlijk dat u voor het vinden van antwoorden op al deze bovenstaande kwesties de netwerksite wilt gebruiken en dat hoeft ook geen probleem te zijn, maar met een goede voorbereiding, waarbij u vaststelt wat uw prioriteiten zijn, gaat u straks gerichter te werk en dat vergroot tevens de kans op feedback waar u echt iets aan heeft.
2. Optimaliseer uw profiel
Sommige mensen die zich registeren op LinkedIn raken in eerste instantie wat overdonderd over de uitgebreidheid van hun profiel en vragen zich af ze alles wel volledig moeten invullen.
Het antwoord: ja, dat is wel zo verstandig. Vergelijk het met het uitdelen van een visitekaartje waarop u vergeten bent uw huidige functie te vermelden. Uw profiel is uw openbare visitekaartje op LinkedIn. Hier moet alle informatie te vinden zijn die u wilt tonen aan klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers.
Een goed profiel geeft een accuraat beeld van uw werkervaring en ambities; het verhaal moet overzichtelijk en volledig zijn, maar tegelijkertijd uitnodigen tot interactie. Vergeet niet een representatieve afbeelding aan uw profiel toe te voegen (wellicht ten overvloede, maar dat is in ieder geval niet die ene leuke Facebook-foto van u op dat feestje tijdens oud en nieuw).
Ook slim: lees de tekst achteraf nog eens over - of laat dit door uw partner of iemand anders met taalgevoel doen - om te checken of er geen tik- of spelfouten in staan.
3. Vind de juiste groepen
Het aantal groepen op LinkedIn waarvoor u zich kunt aanmelden lijkt eindeloos. Hoe pikt u er tussen al dat aanbod nou de juiste groepen uit? De volgende drie richtlijnen kunnen u hierbij helpen. Ten eerste kan het nuttig zijn om oude relaties terug te vinden door u aan te melden bij groepen van uw opleiding, zoals een studentenvereniging of projectgroep.
Daarnaast kan een kennisgroep relevant zijn als u uw kennis van een bepaald vakgebied wilt verbreden. Tot slot kunt u door lid te worden van bepaalde groepen op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche.
De meeste groepen op LinkedIn zijn er dus niet voor bedoeld om uw producten of diensten te promoten. Wel kunt u er interessante contacten opdoen die u naar nieuwe prospects kunnen leiden.
Dit kunt u bereiken door u niet voor al teveel LinkedIn-groepen aan te melden, maar wel regelmatig actief te zijn in de groepen die u volgt, bijvoorbeeld door te reageren op een discussie (maar uiteraard alleen als u iets zinnigs over het onderwerp kunt zeggen) of het beantwoorden van een vraag van een ander groepslid.
4. Staar u niet blind op het aantal connecties
Sommige mensen op LinkedIn maken er een sport van om zoveel mogelijk connecties te scoren. Maar met een profiel met 500+ contacten bent u er natuurlijk nog niet.
Het echte netwerken vindt nog relatief vaak offline plaats, zoals op netwerkbijeenkomsten en tijdens zakenlunches. LinkedIn kan echter wel effectief worden ingezet om sneller met een groot aantal zakelijke relaties in contact te komen.
5. Haal meer uit uw connecties
Een goede manier om meer te halen uit uw bestaande connecties, is om eens per week de profielen van uw contacten te checken. Met drie tot vijf zakelijke relaties die echt van waarde kunnen zijn voor uw bedrijf, neemt u vervolgens persoonlijk contact op.
Dit kunt u doen door de persoon een berichtje via LinkedIn te sturen, maar bellen (als u zijn of haar nummer heeft) heeft waarschijnlijk meer effect. Woont de relatie in de buurt?
Maak dan een afspraak voor een kop koffie of lunch en bespreek ondertussen of u iets voor elkaar kunt betekenen. Zo niet, dan heeft deze persoon wellicht iemand in zijn of haar netwerk die u verder kan helpen.
6. Deel alleen informatie die ertoe doet
LinkedIn krijgt, net als veel andere grote social media-platforms zoals Twitter en Facebook, nogal eens te maken met spammers, commerciële partijen die promotieteksten- en links plaatsen op - bijvoorbeeld - discussiepagina's van een groep. Dit is veel LinkedIn-gebruikers een doorn in het oog.
Een weinig relevante reactie met link naar een bepaalde website, ook al is deze niet afkomstig van een commerciële partij, wordt al snel als spam beschouwd en genegeerd. Houd dit altijd in gedachten wanneer u een artikel of pagina gaat promoten op LinkedIn. Deel alleen informatie waarvan u zeker weet dat het van waarde kan zijn voor uw netwerk.
7. Maak het persoonlijk
Hoe verleidelijk en tijdbesparend ook om een LinkedIn-contact een standaardbericht te sturen, probeer deze verleiding toch maar te weerstaan. Het is namelijk een stuk effectiever om iemand een bericht te sturen dat u persoonlijk heeft samengesteld.
Als u iemand wilt toevoegen als connectie, laat dan zien dat u het profiel van deze persoon daadwerkelijk heeft bestudeerd en geef aan waarom u denkt dat het nuttig is om elkaar toe te voegen.
Nodigt iemand u uit en klikt u op 'accepteren', laat het daar dan niet bij, maar bekijk het profiel van de aanvrager goed en stuur hem of haar een berichtje terug met, bijvoorbeeld, een uitnodiging voor een nuttige workshop of andere zakelijke bijeenkomst.
Lees ook
Starten met social media doet u zo
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
Checklist: zakelijk scoren met Pinterest
5 tips voor succes op YouTube
4 dingen die u nog niet wist over Google+