1. Bereid je goed voor op de start van je bedrijf
Als je serieuze plannen hebt om een eigen bedrijf te starten, doe je dat meestal niet van de een op andere dag. Hieraan gaat een periode van voorbereiding vooraf, waarin je je oriënteert op de mogelijkheden en risico's.
Zo is het slim om via markt- en brancheonderzoek de markt in kaart te brengen, zodat je niet alleen een beeld krijgt van de vraag in jouw vakgebied en regio, maar bijvoorbeeld ook hoe het gesteld is met de (lokale) concurrentie.
Schrijf een ondernemingsplan
Deze bevindingen, maar bijvoorbeeld ook jouw plannen voor het vergaren van startkapitaal, verwerk je in een businessplan. Vind je het ingewikkeld om hiermee een begin te maken? Download dan eerst de gratis whitepaper (PDF): een ondernemingsplan in 10 stappen.
Of leg een bestaand voorbeeld naast je eigen plan en vergelijk ze met elkaar. Op deze pagina vind je links naar goede voorbeeldplannen die je gratis kunt downloaden, waaronder een voorbeeld ondernemingsplan voor zzp'ers.
Netwerken maar
Daarnaast is het voor iedere startende ondernemer aan te raden om in deze periode ten minste een paar startersdagen, seminars, workshops en andere startersbijeenkomsten te bezoeken. Hier kun je nieuwe kennis en inspiratie opdoen.
Er zijn zowel offline als online events. Het bezoeken van zo'n event helpt je om waardevolle contacten aan te gaan met andere startende ondernemers en potentiële zakenpartners of klanten.
2. Wacht niet te lang
Een goede voorbereiding op de start van jouw bedrijf wil niet per definitie zeggen dat dit proces maanden in beslag moet nemen. Zoals Renée van der Hoff van Desk dertig vertelt in haar startersverhaal:
“Begin gewoon! Je kunt wachten tot je alles helemaal hebt uitgewerkt en € 20.000 hebt, maar dat hoeft niet. Als je een goed idee hebt om te starten, gewoon doen! Dan volgt de rest vanzelf"
Praat over je bedrijf
Gesprekken met potentiële investeerders of klanten en opdrachtgevers kunnen je hierbij helpen. Natuurlijk is deze 'snelle start'-strategie niet voor ieder bedrijf geschikt. Dit is afhankelijk van welk type ondernemer je bent, de aard van het bedrijf en de ontwikkelingen in jouw sector.
3. Doe mee aan een acceleratorprogramma
Incubator- of acceleratorprogramma zijn meestal nationaal of internationaal opgezette programma's die startende ondernemers assisteren bij de start of groei van hun bedrijf.
Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om financiële steun via investeerders, coachingstrajecten van doorgewinterde entrepreneurs en andere deskundigen en het (door)ontwikkelen van de bedrijfsstrategie.
Soorten incubators en accelerators
Er zijn incubators en accelerators op de meest uiteenlopende gebieden. Deze bedrijven hebben de meeste kans om aangenomen te worden:
- Technische startups
- Jonge bedrijven met een MVO-vriendelijke strategie of productontwikkeling
Deelname aan een of meerdere acceleratorprogramma's kan jou als startende ondernemer ver brengen, mede omdat dit vaak bijdraagt aan de naamsbekendheid van je bedrijf of project.
Enkele bekende Nederlandse incubators en accelerators zijn bijvoorbeeld Startupbootcamp, Startup Weekend en Rockstart.
4. Houd focus op je bedrijf
Als startende ondernemer ben je misschien geneigd om alles zelf te doen. Van de administratie tot de marketing. Je loopt dan het risico dat je focus verliest. Jasper en Melvin van Seepje geven advies in hun startersverhaal:
“Heel belangrijk: houd je focus! En schakel experts in. Durf toe te geven dat je op sommige vlakken het wiel zelf niet uitgevonden hebt en ga dat ook niet proberen. Betrek er mensen bij die deze kennis en ervaring wel hebben.
"Er zijn altijd mensen die - als je een goed verhaal hebt en mooi bedrijf probeert op te bouwen - daaraan willen bijdragen. Je moet ze enthousiasmeren, in je product en bedrijf geloven. De kunst is om dat over te brengen."
5. Vind een mentor voor je onderneming
Hoewel je als ondernemer niet bang moet zijn om de verantwoordelijkheid te nemen voor de beslissingen die je neemt, is het fijn als er soms iemand over je schouder meekijkt, je over bepaalde zaken adviseert en je een spiegel voorhoudt.
Een dergelijke mentor weet veel van ondernemen af en heeft idealiter al de nodige ervaring opgebouwd in jouw vakgebied. Kijk eerst eens rond in je huidige netwerk en vraag vrienden, familie, (ex)-collega's en andere zakenrelaties of zij iemand kennen die je hierbij kan helpen.
Wie kies je als mentor?
Je hoeft daarbij overigens niet direct te denken aan een zogenaamde 'oude rot in het vak'. Sterker nog, voor een startende ondernemer is het vaak juist fijn om te kunnen sparren met iemand die nog niet zo lang geleden zelf een onderneming is gestart.
Het is dan wel handig dat zo'n persoon onderneemt in een vergelijkbare branche, zodat hij zich goed kan inleven in je huidige situatie. Op die manier is de kans des te groter dat je waardevol advies krijgt over hoe je iets in de huidige markt en economie moet aanpakken.
Met een actie of maatregel die in 2006 nog garant stond voor succes, sla je anno 2020 misschien volledig de plank mis.
Het ideale startmoment voor jouw bedrijf
Tot slot: menig oriënterende starter vraagt zich af wat hét perfecte moment is om de sprong te wagen. Volgens Mark Vletter bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten:
Lees ook
5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
Een bedrijfsplan in 10 stappen`
Gratis podcasts voor startende ondernemers