Wanneer je een webshop wil starten, heb je producten nodig om online te verkopen. Dat kan van alles zijn: kleding, boeken, beautyproducten, computerspellen of tuinmeubelen. Tenzij je zelf een product maakt en op de markt brengt, heb je een leverancier nodig die producten levert. Dus: ga jij je eigen producten maken of een leverancier zoeken? In dit artikel:
Leverancier zoeken, eerst marktonderzoek
Een betrouwbare leverancier zoeken, hoe doe je dat? Waar moet je rekening mee houden? Om een goede leverancier te vinden, is het handig om eerst te weten welke producten je wilt verkopen via je webshop. Doe daarvoor eerst marktonderzoek. Welke producten verkopen goed? En welke eigenschappen zijn het belangrijkst voor jouw klanten? Wil je bijvoorbeeld een lokale of duurzame producent, of is een buitenlandse leverancier voor jou beter? Heb je al die zaken helder, dan kun je een keuze maken en een leverancier zoeken.
Zo kun je een leverancier zoeken
Als je alle producteigenschappen op een rij hebt, kun je gerichter op zoek naar een geschikte leverancier. Zoek online naar groothandels en leveranciers via Google, in de inmiddels online Telefoongids of op specifieke platformen als AliBaba. Maar denk bijvoorbeeld ook aan (vak)beurzen, Marktplaats en verschillende brancheorganisaties. En vraag eens rond in je netwerk. Een collega uit jouw branche heeft wellicht goede ervaringen met leveranciers waar jij weer net andere producten vandaan kunt halen.
Afspraken maken met leverancier
Heb je een leverancier gevonden voor je producten? Maak dan duidelijke afspraken over:
- Levering
- Betaling
- Kwaliteit
- Aansprakelijkheid
- Eigendomsoverdracht
- Transport
- Kosten
- Beëindiging van het contract
Als het goed is, wil je een langdurige samenwerking aangaan. Daarom is het aan te raden om (regelmatig) fysiek langs te gaan bij je leverancier. Zo bouw je een zakelijke band op en hou je de lijntjes kort. Daarnaast is het goed om bovenstaande afspraken vast te leggen in een juridisch contract. Zo beperk je risico's.
Bereid je voor: check de 7 belangrijkste risico's bij het starten van een webshop
Dropshipping
Heb je geen ruimte om je voorraad te beheren en te versturen? Dan kun je ook voor dropshipping kiezen. Dat houdt in dat jij als ondernemer de producten die je verkoopt niet zelf op voorraad hoeft te hebben. Verkoop je een product via je webshop? Dan regelt de leverancier de rest en verstuurt de aankoop rechtstreeks naar de klant.
Zo heb jij als ondernemer geen eigen opslagruimte voor de voorraad nodig. En je hoeft je geen zorgen te maken over levering van goederen. Dat scheelt niet alleen kopzorgen, maar ook geld.
Het nadeel van dropshipping? Je hebt geen controle over de voorraad. Doordat je de producten niet zelf inkoopt en andere webshop-eigenaren ook gebruik kunnen maken van dezelfde dropship-leverancier, kan het zo maar gebeuren dat bepaalde producten niet op voorraad zijn. En je hebt in veel gevallen meer concurrentie.
Eigen product maken
Wil je een eigen product maken en op de markt brengen? Dan bewandel je een andere weg en zijn er een paar zaken waar je aan moet denken als je zelf gaat produceren. Wanneer je bijvoorbeeld kleding of sieraden zelf maakt, dan moet je er wel voor zorgen dat je voldoende voorraad hebt. Producten zelf maken kost natuurlijk ook tijd. Schaalbaarheid wordt dan belangrijk. Kun je voldoende producten maken om je klanten tevreden te houden?
Producten laten maken
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om producten te laten maken. Bijvoorbeeld bij een producent. Daar gaat wel een proces aan vooraf. Zo moet je eerst een product ontwerpen, een prototype laten maken. En vervolgens ga je testen, testen en nog eens testen.
Een producent inschakelen om een eigen product te maken kost natuurlijk wel wat meer geld. Houd er dus rekening mee dat je dit proces kunt financieren. Een voordeel: schaalbaarheid is geen probleem als je voor deze optie kiest.
Stappenplan starten webshop
Na het zoeken van een geschikte leverancier of producent ben je nog niet klaar. Waar moet je nog meer aan denken bij het starten van je nieuwe webshop?
- Het technische gedeelte: domeinnaam, webhosting en het creëren van je webshop
- Opslagruimte voor je producten
- Logistiek voor het versturen van de producten
- Betaalmethoden
- Het opstellen van algemene voorwaarden en klachtenafhandeling
- Marketing
Meer weten over welke stappen je moet nemen om een webshop te beginnen? Bekijk de checklist webshop starten zodat je succesvol kunt starten!
Betaalmethoden voor je webshop
Een van de belangrijkste onderdelen van je webshop is het faciliteren van de betaling. Dit wil je zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten, je wil immers dat ze hier niet afhaken. Daarvoor is het van belang om zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden.
Met Rabo OnlineKassa kies je zelf welke betaalmethoden je in jouw webwinkel aanbiedt. Ga je met je webshop de grens over? Dan kun je ook internationale betaalmethoden aanbieden. En fijn voor jou: het geld staat de volgende dag al op je rekening.
Hulp bij de technische kant
Heb je een leverancier gevonden, de betaalmethoden gekozen maar mis je technische kennis om je webshop op te zetten? Rabobank werkt samen met partners die je hierbij kunnen helpen. Daardoor kun je snel online met een professionele webshop.
Meest gestelde vragen over leverancier zoeken
- Hoe zoek je een geschikte leverancier voor je webshop?
Begin met een marktonderzoek. Onderzoek welke producten goed verkopen en goed in de markt liggen. Zoek gerichter via internet, de Gouden Gids, op beurzen, de Kamer van Koophandel of simpelweg in een online telefoongids. - Wat is dropshipping?
Bij dropshipping hoef je als ondernemer de producten die je verkoopt niet zelf op voorraad te hebben. De leverancier heeft een opslagruimte en verstuurt de aankoop rechtstreeks naar de klant. - Hoe kun je producten inkopen voor webshops?
Je kunt producten voor je webshop inkopen bij een groothandel of leverancier. Met onze tips vind je de juiste leveranciers via Google of online platformen.