1. Ondernemingsplan/marktonderzoek
Waar, wanneer en hoe je ook een bedrijf opstart: het schrijven van een ondernemingsplan is een absolute must. Met een bedrijfsplan breng je immers in kaart:
- Welke producten je online wilt gaan verkopen.
- Waarom dit een goed idee is.
- Hoe en in welk tijdsbestek je denkt winst te gaan maken.
- Hoe het met de markt staat (marktonderzoek).
2. Bedrijfsnaam
Het bedenken van een bedrijfsnaam voor je onderneming en/of webshop is leuk, maar ook minder makkelijk dan je misschien denkt. Misschien heb je vanaf het eerste begin al iets leuks in gedachten, maar blijkt deze titel niet meer beschikbaar te zijn.
Het selecteren van de juiste bedrijfsnaam is van groot belang. Zowel de naam als het bijbehorende logo moet herkenbaar zijn voor klanten en bij voorkeur overeenkomen met de naam en url van de webshop.
Hoewel ondernemers in principe vrij zijn om een naam te kiezen die ze zelf kiezen, zijn aan het vastleggen van een bedrijfsnaam wel enige voorwaarden verbonden.
3. Website/betaalsysteem
Het bouwen van een website kun je op verschillende manieren doen. Er zijn talloze programma's beschikbaar waarmee je zelf relatief snel een site in elkaar zet, zonder dat je hier al te technisch voor hoeft te zijn.
Ben je niet zo handig, dan is het zeker aan te raden hiervoor een professioneel bureau in te schakelen. Het uitbesteden kost dan wel veel meer geld dan wanneer je het zelf doet, maar zal je uiteindelijk minder kopzorgen opleveren.
Maak duidelijke afspraken met de bouwer over het cms, de bijbehorende handleiding (je moet wel zelf de content op de website kunnen aanpassen) en eventuele toekomstige kosten.
4. Betaalmethoden
De ene klant is de andere niet. Dat is het geval bij een fysieke winkel, maar ook zeker bij webshops. Sommige mensen betalen graag 'ouderwets' per acceptgiro, terwijl anderen eerder de voorkeur geven aan betaling per creditcard, iDeal of AfterPay.
Als webshopeigenaar is het jouw taak om ervoor te zorgen dat er voor je klanten diverse betaalmethoden mogelijk zijn.
5. Hosting van de website
Met het (laten) bouwen van een goede website bent je er nog niet. Om te zorgen dat de webwinkel en bijbehorende domeinnaam ook daadwerkelijk bereikbaar wordt voor de online klant, moet je site op een server staan.
Verreweg de meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider. Dit kan handig zijn, maar is niet verplicht. Zorg in ieder geval dat je altijd over voldoende capaciteit beschikt om een dagelijkse stroom bezoekers aan te kunnen.
6. Webwinkel startklaar maken
Iedere website, dus ook een webshop, bestaat inhoudelijk gezien uit tekst en beeld (content). Gebruiksvriendelijkheid - waaronder vindbaarheid van de producten - is hiervan een van de belangrijkste aspecten.
Je wilt uiteraard voorkomen dat potentiële klanten de weg niet kunnen vinden op de website. Ze kunnen dan gefrustreerd wegklikken om vervolgens bij de concurrent hun heil te zoeken.
Daarnaast zien automatisch afspelende filmpjes er misschien erg mooi uit, maar duurt het bij bezoekers met een tragere internetverbinding vrij lang om deze afbeeldingen te laden. Bij een webshop geldt echt 'less is more'. Een simpel ogende webshop waar producten snel worden gevonden zal in veel gevallen beter gewaardeerd worden dan een 'flashy' site die steeds vastloopt.
7. Prijsstrategie
Het bepalen van de juiste prijsstrategie heeft nogal wat voeten in de aarde. Vooral op internet, waar de concurrentie misschien nog wel groter is dan in de fysieke wereld. Om jezelf te onderscheiden van de rest is het dus van groot belang om voor een juiste prijs/kwaliteitsverhouding te kiezen.
Stunten met prijzen is misschien verleidelijk voor een startende webshopondernemer, maar houd er wel rekening mee dat klanten je in dat geval ook echt als prijsvechter zullen gaan beschouwen. De prijzen later alsnog (fors) omhoog gooien is dan uit den boze.
Zoek het verschil eerder in de kwaliteit of speciale herkomst van de producten die je aanbiedt. Als je iets speciaals in huis hebt waarnaar de klant op zoek is, is hij in veel gevallen bereid daarvoor te betalen.
8. Aankoopovereenkomst opstellen
Aan het online verkopen van producten zijn belangrijke voorwaarden verbonden. Zo moet je er rekening mee houden dat het bestelproces aan alle regels voldoet.
Het versturen van de orderbevestiging mag niet vergeten worden en er mogen voor de klant geen onduidelijkheden bestaan over de vervolgprocedure. Denk hierbij aan hoeveel dagen het duurt voor het product wordt bezorgd, op welke termijn de klant het gekochte product kan retourneren, de garantieregeling etc.
9. Klachten
Je kunt er nog zo bovenop zitten, maar het kan wel eens voorkomen dat er iets mis gaat bij de afhandeling van een bestelling of levering van een product. Je krijgt dan te maken met een ontevreden klant.
Het afhandelen van klachten is dan ook iets waar je op voorbereid moet zijn. Als webwinkelondernemer ben je vaak de eerste contactpersoon die met ontevreden klanten te maken krijgt.
Probeer klachten altijd snel en zo goed mogelijk af te handelen, want in de huidige wereld van social media heeft je bedrijf sneller negatieve publiciteit te pakken dan je denkt. Daarentegen kan het snel en goed oplossen van eventuele probleem je evenveel lof opleveren op platforms als Twitter en Facebook.
Zeker weten dat je goed voorbereid van start gaat met uw webshop? Check dan ook het hele thema Webwinkels.